Billigt eller bra?

2008-04-10 kl: 08.57

Nu är det morgon och Emma (jag alltså)
kan som vanligt inte låta bli att sätta sig
vid datorn så här dags på dagen.
Tyvärr brukar det reslutera i att jag får springa
till bussen och komma för sent och såna grejer,
men jag kunde liksom inte låta bli...!
Som vanligt...


Billigt eller bra...?

Jag har funderat lite på det här med affärskedjors egna varor.

Coop, X-tra, Änglamark, ICA i love eco, Euroshopper, Eldorado, Hemköp... 

Alltså, vissa grejer är säkert bra,
men de här billigaste grejerna typ Euroshopper och X-tra,
har ju verkligen för det mesta inte särskilt bra kvalité.
Givetvis finns det vissa saker som är helt okej,
men det är ju också ganska uppenbart att man väljer på pris eller kvalité,

Exempel; tonfisk på ICA.
Det brukar finnas två sorter:
Euroshopper ca 4,90:-
eller ett "bättre" märke för ca 14,90:-
Skillnaden är enorm.
Euroshoppers ser ut som kattmat ungefär,
mycket finfördelad och luktar lite mysko,
men den går att äta...
Den "bättre" tonfisken sitter ihop och är med som en filé.
Ser betydligt mer apitligt ut och smakar bättre.
Som sagt, man väljer själv: pris eller kvalité!


Men, det jag vill komma till är att affärens egna varor tar över hela butiken.
Jag tycker absolut att deras varor ska finnas med som ett alternativ,
men de ska ju inte plocka bort alla andra märken som finns!
Man måste ju få ha valmöjlighet!

Oftast finns det väl deras märke och något mer,
men på vissa saker finns bara deras (skit)märke.
Till exempel skulle jag köpa plåster på Coop en gång,
då fanns bara Coops egna plåster,
och dom var så dåliga att dom ramlade av
redan innan jag satte dit dom, ungefär...

Tycker det är så irriterande att jag som kund
inte kan få välja om jag vill köpa dom dyrare plåstren,
för jag kanske faktiskt vill ha kvalité!

Visst, jag kan köpa Coops krossade tomater och vissa andra grejer,
men en del saker smakar faktiskt häst,
och en del grejer är helt enkelt bara dåliga!

Minst tre valmöjligheter ska man ha tycker jag,
om nu deras märke måste finnas med
så skulle det kunna se ut som följer;

1. Deras märke
2. Ett ekologiskt alternativ
3. Ett bra-kvalité-märke



Nu ska jag nog skynda mig lite... eller mycket...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0