Det var det här med rökning

2008-04-22 kl: 22.41

Tror det är dags att  vara lite arg, har laddat för det här inlägget länge nu...


DET VAR DET HÄR MED RÖKARE!

Rökare som inte gör något av det som jag kommer skriva snart,
längre ner i detta inlägg behöver inte ta åt sig.
Det är frivillig åttagning med andra ord...


Jag vs. Andra

Alla vet att det inte är bra att röka,
men väljer man att göra det så är det fine för mig.
Fast bara delvis.

Alla vet även att det inte är bra att t.ex. äta alltför onyttigt
men väljer man att göra det så är det faktiskt helt fine.
Därför att det inte går ut över någon annan på samma vis som rökning.

Passiv rökning, ofrivillig sådan drabbar mig ofta,
och det irriterar mig något så grymt!


Bland folk...

Jag tycker faktiskt inte det är en rättighet att röka bland folk,
till exempel på stan, på utomhuskonserter, utanför ingångar osv.
Senast idag hamnade jag bakom en som gick och rökte och
det var inte det lättaste att gå förbi, och vips så går jag där och
andas in en massa äckliga grejer som jag inte alls valt att göra.

När man är på konsert utomhus på sommaren kan detta också inträffa rätt ofta,
och jag tycker faktiskt inte det borde vara okej! Det borde inte vara tillåtet att röka offentligt!
Speciellt i såna sammanhang, där många människor står tätt packade...


I busskurer och utanför ingångar...

Sen finns det ju platser som man faktiskt inte får röka på,
men som en del helt enkelt struntar i.
Ex. Busskurer eller precis utanför ingångar.
Så står man där i busskuren och det regnar.
Visst jag förstår att rökaren kanske inte vill stå ute i regnet och röka,
men jag vill heller inte stå inne i busskuren och andas in äckleröken.

Samma sak är det med ingångar till byggnader.
Ofta finns det en regel, som på universitetet,
att man inte får röka inom en radie av 10 meter från ingången.
Det är väldigt otrevligt när det inte följs, vilket händer ofta.
Folk står precis utanför ingången och röker.

Anledning: Troligtvis lathet eller att de vill ha tak över huvudet.
Konsekvens: Vi som vill gå ut och ta luft får istället andas in en massa skit.


                                                                                       Stressad...?

En annan grymt irriterande rökartyp är den typ som röker till exempel
på busshållplatsen eller på tågstationen och tar sista blosset
precis innan han/hon kliver på bussen/tåget och alltså andas ut
den äckliga röken inne i bussen eller tåget...! Det händer alltför ofta.
Hur tänker man då?


Rakt ner i barnvagnen...

Sedan har vi den kanske värsta typen.
Typen som går runt med en barnvagn, oftast med ett barn i,
och går och röker. Röken blåses ut rakt ner i vagnen,  typ.
Det övergår mitt förstånd!


Fimpar, fimpar, fimpar...!

Sen var det också det här med fimpandet!
Finns det något som man ser så mycket av på marken, som fimpar?
Det kan inte finnas något som är jämförbart med mängden fimpar som
bara slängs på marken.
Det finns inget annat som är så okej att bara slänga på marken.
Det finns inget annat som så många bara slänger på marken utan att reflektera över det.

De flesta människor, det är vad jag vill tro i alla fall, försöker åtminstone att
slänga skräp i papperskorgar och dyligt, och intemarken.
Men fimpar är tydligen helt okej att bara slänga på marken?!

Förklara detta för mig, någon!

En annan oerhört irriterande sak med markfimpandet är när folk
bara slänger fimpen på marken, utan att ens stampa på den.
Då ligger den där och förorenar omgivningen med sin rök.

Då brukar jag gå fram och stampa på dom, om jag vågar...





Nä, nu orkar jag inte vara mera sur! Det är jobbigt ju.

Kommentarer
Postat av: The Fredd

Go Emma! Ammen på detta alltså

2008-04-25 @ 12:35:47
Postat av: EmmaPQ

Ja, jag säger också Amen på detta faktiskt!
Gött att du är med mej Fredrik, för det här kan vara en av de grejer jag stör mig mest på...!

2008-04-27 @ 23:22:58
URL: http://emmapq.blogg.se
Postat av: http://nattdocka.blogg.se/

besökte din blogg, läste detta och håller med HELT.

2008-05-04 @ 03:53:53
URL: http://nattdocka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0