I tid

2008-04-29 kl: 22.50

Det var det här med att passa tider... 

I fredags hade vi en föreläsning om hörsel och tinnitus mm.
Kvinnan som höll i det tyckte att det här med att passa tid var väldigt viktigt,
speciellt om man ska bli lärare, och det kan väl ligga något i det...
Vi hade inför föreläsningen blivit informerade om att
om man inte kunde komma i tid, behövde man inte komma alls
och prick klockan 9 skulle hon låsa dörren.

Alla var jättenervösa och kom väldigt tidigt.
Har aldrig hänt hos oss förut...

Har funderat en del på varför musiker/musikfolk och att passa tider oftast inte alls går ihop.
Det har har alltid varit så i min närhet,
i dom skolor jag har gått i, att folk har kommit sent,
men det är nog ändå värst nu på musikhögskolan.

Då var jag tvungen att göra en liten undersökning,
som verkligen är liten med iaf...
För jag undrade om det bara var vi som höll på så här,
eller om det var ungefär samma sak på andra högskolor o universitet,
eller på andra utbildningar också. Alltså bland icke-musik-folk.

Min undersökning har sträckt sig till att jag frågat 2 vänner
som pluggar andra saker än vad jag gör, hur tidspassningen funkar i deras klasser.
Och det verkar som att vi är riktigt dåliga på det här.

Enligt min undersökning kommer de flesta andra i tid innan föreläsningen.
Någon kanske kommer sent, men då handlar det endast om nån minut.
Eventuellt kommer någon mer än lite sent men då finns det en anledning
som föreläsaren/läraren informerats om i förväg.

Hos oss är det oftast så här:
Någon kommer i tid
De flesta kommer precis när vi börjar
en hel del kommer några minuter sent
någon, ibland några kommer mer än 10 minuter sent.

Det är ju riktigt illa egentligen.
Respektlöst.

Har inte funderat så hemskt mycket på det förut,
eftersom alla lärare verkar vara helt okej med det.
Eller så har de bara blivit tvingade att vänja sig
eftersom de har med musikfolk att göra, för de flesta
väntar in eleverna och lektionerna/föreläsningarna börjar
lite senare än det är tänkt.
Fast å andra sidan är ju även dom musikfolk,
så de kanske aldrig heller varit vidare bra på det här med tider.
Jag brukar ju ändå få vänta ungefär 3-8 minuter på min
sångpedagog när jag ska ha sånglektion...

En anledning till fenomenet har jag dock inte lyckats få fram.
Att vi har ett slappt schema och blir förslöade?
Knappast
Andra förslag?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0