Sanning eller Lögn

2008-04-27 kl:21.18

Sanningens Ögonblick

Sitter och kollar på "Sanningens Ögonblick" på 5:an.
Det är ett så sjukt program.

För den oinvigde kan jag tala om att det går ut på
att en person får svara på 21 delvis helknäppa frågor om sig själv.
Det gäller att de svarar ärligt, för då vinner de pengar.
Om deras svar är sant eller falskt avgörs med hjälp av lögndetektor.
Med i studion finns också tre anhöriga.
Den för tillfället tävlande har med sig
sin flickvän, sin pappa och sin närmaste vän.
Och frågorna blir jobbigare ju högre upp man kommer.

Men hela programmet verkar gå ut på att skapa
konflikter mellan den tävlande och de anhöriga.
Vissa frågor är ju helt personliga och rör bara honom
men vissa frågor går ju ut över t.ex. flickvän eller pappa.
De flesta frågor handlar ju inte bara om honom utan även om
kompisar, syskon, halvsyskon, föräldrar, flickvän mm.

Frågan som han just svarade på:

Anser du att din pappa har splittrat din familj?

Och han svarade "ja".

Det kan ju både vara helt okej eller bli en ganska jobbig grej.
I just det här fallet så verkade det ju vara ganska lugnt,
men jag vet inte...

Jag undrar verkligen varför man utsätter sig för det här.
Visserligen så känner väl jag att jag kanske egentligen inte
har så hemskt mycket att dölja, men jag skulle aldrig medverka ändå!

Men sen är det ju också så att lögndetektortestet gjorts i förväg,
och det är 21 av de 50 frågorna som de svarade på som
valts ut för programmet i fråga.
Så de tävlande borde ju också ha förberett sina anhöriga på
vilka frågor som kan tänkas komma upp och därför är
programmet egentligen inte så spännande och avslöjande
som man skulle kunna tro.
Egentligen är det inte alls speciellt spännande,
så varför ser jag på det ?

Sen kan man ju undra hur pass pålitlig en lögndetektor är.
Jag har ingen som helst aning,
men om den har gett fel utslag,
och han svarar ärligt, så förlorar han alla pengar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0