Stänga på

2008-07-03 kl:20.20

                                                             Stänga på eller sätta av?

Att stänga något.
Det är ju rätt knäppt att säga så.
Ordet stänga känns ju som ett negativt
ord, som i stänga, släcka, av & ner.
I motsats till öppna, tända, på & upp,
som känns som positiva ord.

Jag har aldrig ens tänkt på att folk
här i Småland säger "stänga ",
förrän nu i sommar.

Och då är det massor med folk jag hört säga det,
inklusvie jag själv.
Från att jag började tänka på det har det
ploppat upp lite överallt;
hemma, bland vänner, på jobbet och
då också i min egen mun!!
Jag trodde verkligen inte att jag använde det uttrycket.
Men det gjorde jag tydligen...

Det måste väl ändå vara dialektalt?
Har aldrig hört folk på andra ställen säga så.

Stäng på tv,
stänga på maskinen...
osv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0