Biljettsystem; SJ & Swebus

2008-03-24 kl: 10:47

Swebus

När man åker med Swebus kan man ju få ett sms med sitt biljettnummer,
och sen säger man bara det till den lille busschauffören.

Hur bra är inte det?

Det måste ju vara det bästa,
smidigaste

och mest
miljövänliga

biljettalternativet.
Bra där Swebus!
Dessutom är det ju såklart bra att det är platsgaranti om man bokar i förväg.
Blir det "för många" resenärer sätter de bara in en ny buss.
We like buss!


SJ

Däremot gillar jag verkligen inte SJ:s nya bokningssystem!
Usch.

För SJ är det såklart bra.
Dom tjänar ju mer pengar på det.

                                                                                       Jag gör ett exempel.

Jag är ungdom och vill åka från Malmö till Stockholm den 27 april kl:12.12

                                                                                       Biljetten kostar 479:-

För att få en biljett som kan bokas om till en annan resa
innan tågets avgång får man lägga till 142:-

För att få en biljett som kan avbokas helt får man lägga till 468:- !!

                                                                                                      Hallå!

Nu stannar vi lite här. 
Ska man betala lika mycket som hela biljetten kostar för att kunna avboka den?
Ska också påpeka att på vissa avgångar är priset betydligt mindre
för att kunna avboka, och på vissa större. Det skiljer sig rejält
Visst, man kanske tänker att man inte kommer avboka sin biljett,
men det händer faktiskt med jämna mellanrum att något inträffar
som gör att man måste boka om sin biljett, i alla fall för mig.

Men man kommer ju aldrig mer kunna göra det eftersom man inte
kommer lägga till sådana stora summor till sin redan dyra biljett.
Inte så länge man är student i alla fall.
Men med tanke på mitt framtida yrkesval och lönerana där, samt
biljettpriset för vuxen, så kommer jag nog inte göra det senare heller.
 

Givetvis förstår jag att detta system lönar sig för SJ,
eftersom att de förlorar pengar om man avbokar precis innan
tågets avgång och biljetten inte hinner bli såld på nytt. 

                                                                                       Second Hand-biljett?

Men det lönar sig inte för oss som åker!

På tåg som inte är x2000 måste man också betala extra för sittplats. 
Men okej, jag viker mig, det är okej. För på de tågen finns obokade vagnar.

        SJ borde också kunna ha det här med sms-biljett.
        Man kan ju få sitt bokningsnummer till sin mobil.
        Det borde kunna ordnas så att man slipper hämta ut
        en pappersbiljett varenda gång.

Ja, sen finns det väl fler biljettsystem. Men jag nöjer mig med de här två, för nu.

Kommentarer
Postat av: Natalie B

Firar du påsk? varför gör du det?

2008-03-24 @ 11:47:06
URL: http://natalieb.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0