Ät mer fisk!

2008.11.04 kl:21.15


Det var det här med fisk...


Har just gjort fisksoppa för första gången i mitt liv.
Tydligen ska det vara bra att äta fisk 3 gånger i veckan,
vilket är ganska så mycket, tycker jag då.
Men jag har i alla fall börjat äta fisk då och då.
Det är ju bättre än noll gånger per år som det var förut...

Men jag tycker det är så svårt med fisk.
Dels vet man inte hur man ska laga till den,
i alla fall jag kan liksom inga fiskrecept.
Och dels så tycker jag inte det finns så mycket som passar till.
Själva fisken är ju god, men det känns inte bra med fisk
och pasta eller fisk och ris, det passar liksom inte.
Det som passar till fisk är typ kokt potatis,
och det gillar inte jag.

Men som sagt, jag gjorde fisksoppa,
och det var skitgod faktiskt.
Tog ett recept jag hittade och modifierade det lite...

Here it is...


Fisksoppa

4 portioner

1 gul lök
1 röd paprika
2 morötter
olivolja
5 dl passerad tomater
8 dl vatten
2 grönsaksbiljongtärningar
400 gram benfri fisk ex. lax, sej. (jag hade alaska pollock)
salt
peppar
curry
lite timjan

1.
Skär löken i bitar. 
Skär paprikan i små bitar.
Skala och skär morot i bitar.

2.
Fräs löken i lite olja, i en kastrull.
Tillsätt paprikan och morotsbitarna.
Lägg resten av ingredienser i kastrullen utom fisken.
Låt koka 15 minuter.

3.
Skär fisken i bitar.
Låt koka med i soppan de sista 5 minutrarna.
Smaka av med salt, peppar, curry & timjan. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0