Varför var du så hemsk min brännboll?

2008-09-06 kl:23.27

 

Brännboll är lika med ångest.

Och kommer alltid att förbli...



Idag skulle vi haft bränbollsturnering med sektionerna LUPP och Kulinfo.
Dock blev hela grejen inställd eftersom att regnet har vräkt ner precis hela dagen.
Att ställa in brännbollen var inget som jag blev särskilt ledsen över,
det är ju trots allt så att brännboll kan vara en av de mest ångestframkallande grejerna jag vet.
Jag har alltid, sedan man slutat skolan och inte längre varit tvungen att delta i idrotten,
vägrat vara med och spela brännboll, vart jag än kommit.

Det är klart att det finns anledningar. Det finns det alltid.
Så, det är väl helt enkelt dags att dra fram ännu några äckliga barndomsminnen.


De hemska barndomsminnena har inte bara med brännboll att göra,
men när jag tänker på brännboll ser jag en skolgård framför mig,
en asfalterat plan med höga stängsel omkring. Min gamla låg- och mellanstadieskola.
Det var där det hände. Brännboll, Längdhopp, 60 meter, Fotboll, Handboll...
Inomhus var det andra ångestframkallande saker, t.ex. höjdhopp.
Usch & fy.


Det är ju inte bara det att jag alltid sugit hårt på allt som har med sport att göra,
det är väl också det att jag kanske inte hade det bästa läraren i idrott på mellanstadiet.
När man blev tvingad att vara med fast man verkligen inte ville,
och det skulle förenklas bara för mig, men det hjälpte ju inte. Man blev ju bara mer nervös.
Och klarade inte av det. Och alla skrattade.

Ja, det är ju inte precis som att jag bryr mig om detta längre,
men min avsky mot brännboll kan ha skapats i denna situation...

Jag har aldrig kunnat skjuta iväg en boll med ett brännbollsracket,
har troligtvis aldrig ens träffat bollen. Har alltid sprungit för sakta. Blivit bränd.

Vem vill ha med en sån i sitt lag?


Har aldrig lyckats skjuta så långt så att jag kunnat
springa på min egen boll om man säger så.

Att sen vara i utelaget som ska bränna är inte bättre.
Är man så bollrädd som jag så vågar man ju inte ens försöka ta bollen.
Givetivs försöker man undvika den istället. Helt fel taktik.
Dessutom, om man väl får tag i bollen, ska man lyckas kasta den till brännaren.
Jag kan varken sikta bra eller kasta längre än 1 meter.


Brännboll är något jag ser framför mig vid en eventuell klassåterträff om ett antal år.

"20 år sen vi slutade 9:an och nu ska vi spela brännboll."


Och det ger lika mycket ångest som att se filmen "Klassfesten".
Verkligen Ångest!
Aldrig att jag ska gå på en ångestfylld klassåterträff med brännboll och fylla,
är alla ska visa vad det har blivit av dom.

Det finns ju bara en anledning till en klassåterträff:

"Vad jobbar du med?"

"Har du lyckats göra karriär?"
"Har du ett välbetalt jobb?"
"Är du gift?"
"Har du barn?"
"Du har lyckats!"
"Du är en looser!"
"Kolla på mig"
"Jag har lyckats!"


Och trots alla förändringar som skett i ens liv sedan högstadietiden
kommer man med all säkerhet att falla in i de gamla rollerna.
Och den jag var på högstadiet, den är jag verkligen inte idag.
Tack och lov. Det hade varit tragiskt. hehe.
Men eftersom att de männsikorna som kommer vara på denna klassåterträff,
har en bild utav mig, hur jag är, så kommer de behandla mig som den personen,
och då kommer jag falla in i min gamla roll. Och tvärt om.

Och detta hade väldigt mycket med brännboll att göra?
Ja, för brännboll är helt enkelt lika med ångest.


Tur att vi har ännu en brännbollsturnering inplanerad bland Nollningsaktiviteterna,
fast då mellan alla sektioner...


Kommentarer
Postat av: The Fredd

som jag sa

FIGHT YOU FEAR!

2008-09-07 @ 16:59:52
Postat av: Malin

Jag förstår dig verkligen. Brännboll är bland det värsta som finns. Bara pinsamt och ångestframkallande om man är dålig. Vilket jag är. Och bollrädd. Kan möjligen träffa bollen med det platta slagträet, men det betyder ju inte att det kommer längre än 10 meter. Bojkotta brännbollen!

2008-09-07 @ 20:42:50
URL: http://mejline.bloggagratis.se
Postat av: Johanna

hu då

2008-09-08 @ 15:02:37
Postat av: emmelie abelsson

Jag skulle väldigt gärna träffa dig nu:) Jag är absolut inte heller densamma! vem är det? Jag tycker du är helskön! Älskar din blogg!

2008-09-17 @ 12:58:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0