Biverkningar

2009.04.12 kl:00.55


Det var det här med att behöva dra i sig en massa tabletter...


Har börjat käka Voltaren T mot min onda axel.
Han (sjukgymnasten jag går hos) sa att jag skulle äta dubbel dos.
Jag tror inte det är så bra, för jag har fått massor med biverkningar.
Ja, det kan ju vara inbillning också, det vet ju inte jag.
Eller kanske sakerna beror på något annat, men i vilket fall så var det typ
10 grejer av alla de evenutella biverkningarna som stämde in på mig.

Men vad jag skulle komma till var egentligen detta.
Följande står att läsa om användningen av Voltaren T:

Voltaren T används för att behandla lätt till måttlig akut smärta,
t.ex. muskel- och ledvärk, huvudvärk, tandvärk, ryggsmärta,
menstuatuinssmärtor och feber vid förkylningssjukdomar.

Under evenuella biverkningar står följande:

Vanliga biverkningar: Magsmärta, illamående, kräkningar, diarré,
matsmältningsrubbningar, minskad aptit, ökad gasbildning,
huvudvärk, yrsel, svindel, hudutslag, förhöjda levervärden.

Det jag egentligen vill komma fram till vad att jag tycker det är grymt
mystiskt att ett läkemedel som kan användas mot huvudvärk,
har huvudvärk som en vanlig biverkning.
Det verkar ju jättedumt.



Voltaren T och biverkningar

Kommentarer
Postat av: Malin

Finns flera sådana, typ ipren. Men var glad så länge du bara får de vanligaste biverkningarna ;P

2009-04-13 @ 20:26:49
URL: http://mejline.bloggagratis.se
Postat av: EmmaPQ

Ja, fast det får jag ju inte. Jag har fått från alla kategorier; Vanliga, Mindre vanliga, Sällsynta & Mycket sällsynta. Så jag vet inte jag...

2009-04-14 @ 02:09:40
URL: http://emmapq.blogg.se/
Postat av: Fredd

Skulle kunna skriva en lång utläggning om varför och hur detta med biverkningar funkar men kanske inte rätt forum

2009-04-14 @ 17:35:59
Postat av: EmmaPQ

Varför inte? Jag vill veta ju. Annars hade jag väl inte skrivit om det...

2009-04-14 @ 18:12:14
URL: http://emmapq.blogg.se/
Postat av: Fredd

Okej... Tänk dig en stor maskin som kan göra en massa olika saker. Och för att den ska göra rätt saker så behövs det att någon skickar ut rätt singnaler och trycker på rätt knappar för att olika saker ska hända.

Lite samma sak är det med din kropp fast där finns det ju ingen sladdar eller knappar. Istället finns det hormoner, singnalsubsatnser, reciptorer osv. Om vi tänker oss att kroppen kommer på att nu ska emma må lite illa här så skickas ett visst hormon eller singnalsubstans ut i kroppen från en viss plasts (detta styrs från hypofysen i hjärnan för det mesta). Tänk dig denna subsatns som en nyckel´som ser ut som ett 'E'. Den flyger alltså ut i din kropp och hittar så småningom ett hål, ett nyckelhål (en receptor) där den passar. När receptorn trycks på så skickar den vidare singel om att nu ska du må illa.

Det finns receptorer för allt. Ser det som knappar. Det finns både av och på knappar så tex kan det finnas en huvudvärkskanpp på en en av. Läkemedel är uppbyggt efter detta. Man skicka nämligen in nycklar i dessa hål. Antingen för att passa in på huvudvärks-av-hålet eller blocker på-hålet. Sjukt smart. Dock är det jättesvårt att få till en exakt nyckel. Om nyckeln nu såg ut som ett 'E' så finns det då ett hål med tre streck i där den passar men man kanske inte fick till läkemedlet så bra utan fick det till ett 'F' istället. Den passar i hålet MEN, och här kommer det, den passar även i andra hål och stänger på eller av, eller rättera sagt stimulerar andra saker än vad man hade tänkt.

Detta är ju inte så bra för att din huvudverk kanske försvinner men nycklen som läkemedlet skickade ut passade även in för på knappen av yrsel. Det blir alltså en biverkning. Jätte dumt.



Nu kanske du tänker, Mäh! hur svårt kan det vara att göra ett 'E'. Ja nu är det inte så enkelt så klart. Varje signal har en massa olika taggar och utformningar och lik så receptorerna och dessutom är alla kroppar inviduella (det är därför vissa får vissa biverkningar medans andra får andra och vissa inga) och skiljer sig även här. Inte så pass att det är helt unika singnalsubsatnser eller receptorer men små små saker som är anorlunda vilket gör det mycket svårt att få till läkemedel utan biverkningar.

Man kan ju ocksås tänka sig, Varför finns det inga posetiva biverklingar? Varför är alla skit? Jo för att om man träffar på en posetiv biverkling så blir det oftas utvecklat till ett eget läkemedel och man ta tillvara på den istället samt att de bra biverkningarna lägger man oftas inte märket till lika lätt som de negativa utan bara man mår bra lixom.



En sista liknelse som kom till mig för att förtydliga om detta var svårt att fatta.

Tänk din kropp som Hofgårdsskolan (läskig tänke men försök) men en massa rum och framför allt skåp. Om man öppnar ett rum eller skåp så får det en viss effekt på hela skolan. Nu vill du öppna skåp nummer 513 för att få en viss effekt och skickar in den nyckeln. Allt går kalas. Sen vill du öppna ett klassrum men hade inte nycklen utan får skicka in ett läkemedel. Läkemedlet heter Ingela Ringefeldt och hon har nycklen till det rummet du vill ha öppnat MEN nyckelen hon bär på kan även öppna en massa andra klassrum och nu är Ingela Ringefeldt så nedrig att hon öppnar alla. Du får alltså alla de effekter som de rummen hade. Tänk dig bara när du tar läkemedelt Vaktmästaren som har nycklen till allt...

Sen har vi även en grupp läkemedel som kallas 055. En grupp av olika läkemedel. Ett heter Jonsson. Han hatar Tyska så när du inte vill ha effekten av att ha klassrumet där det finns tyska så tar du läkemedlet Jonsson och vips så blovkerar han de klassrummen så kan ingen öppna dom tills han går hem.

I samma läkemedelsgrupp (055) så finns även läkemedlet Stork. Han hatar alla ämenen och klassrum så skickar du in han så blockerar han allt. Så även om du ville gå och ha fysik med Ferens (alltså ha den önskade effekten) så får du inte det för att där står Stork och blockerar.



Hoppas denna otroligt fyndiga jämförelse med vårt gamla högstadium klargjortde allt.

Frågor på det?

2009-04-16 @ 22:26:53
Postat av: EmmaPQ

HAHA! Okej. Jag fattar. Jag fattade nog innan Hofgårdsskolan kom in i bilden också, men jämförelsen var rolig.

Tackar, tackar.

2009-04-16 @ 23:42:05
URL: http://emmapq.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0