60 sekunder

2009.02.14 kl:12.38


Melodifestivalen 2009, Delfinal 2 - Skellefteå


Jaha, då är det lördag igen och dags för en granskning av kvällens låtar.
Som vanligt kan man tjuvlyssna på 60 sekunder av låtarna på http://www.svt.se

Här kommer lite vad jag tycker och tänker om kvällen.


Jennifer Brown - Never Been Here Before

Ja, det här var ju ganska intetsägande och lite tråkigt. Den här låten hänger nog en hel del på hur bra hon sjunger live, annars känns det inte som så mycket att hänga i granen. Den kommer varken till final eller andra chansen.

Lili & Susie - Show Me Heaven

Okej, det är väl kanske roligt med en comeback från Lili & Susie... eller? Njae, jag tror faktiskt inte det. Och då kommer det från en som fullkomligen älskar 80-talet, men det här känns ju bara superfånigt. Jag har en viss känsla av de kommer sjunga rätt illa också, det låter på inspelningen som att detta inte blir något vidare live... Nej, jag tror faktiskt att systrarna Päivärinta kunde skippat den här combacken. Låten är för mycket 80-tal och för lite 2009, för att det ska funka med en comeback måste de ju göra något nytt också, även om de såklart ska ha kvar en touch av 80-talet.

Markoolio - Kärlekssång Från Mig

Markoolio sjunger! Och det är en ballad. Haha! Okej, det här vet jag inte riktigt vad jag ska säga om... Det här är ju kanske lite roligt, men jag tycker inte det här ska vara med i Melodifestivalen. Dock har han säkert chans att klara sig hyfsat bra, han är väl ändå rätt omtyckt. Men det här är ju inte bra. Alltså bra på riktigt. Verkligen inte.

Amy Diamond - It's My Life

En ganska typsik Amy Diamond-poplåt. Hon är ju alltid bra tycker jag, och dessutom omtyckt så hon borde kunna klara sig rätt bra, men det beror kanske lite på helheten man får sen ikväll. Är ju lite svårt att döma på en tredjedel av låten. Men hon brukar ha bra energi på scen så jag hoppas hon klarar av att leverera. Det är ändå ett ganska starkt starfält.

H.E.A.T - 1000 Miles

Jaha, här har vi då det obligatoriska rockbidraget. Men det här gillar jag, 6 stycken 80-talsrockiga killar med mycket hår som låter rätt bra, iaf på inspelningen. Kan gå hem beroende på själva showen men i så fall gissar jag på att dom kommer till andra chansen, en finalplats tror jag inte dom lyckas knipa. Det här kan också falla helt platt och hamna sist. Eller skrälla. Oerhört svårt att säga.

Lasse Lindh & Bandet - Jag Ska Slåss I Dina Kvarter

Och så är det ju det här med Lasse Lindh, jag förstår verkligen inte varför men jag fulkomligen älskar honom. Han är bara så fantastisk. Jag borde inte tycka det, han är en typisk sån som jag inte borde gilla om man tänker på hans sång och även hans genre, men han fångade mig när jag gick i högstadiet och sen dess finns han i mitt hjärta. Han är ju så otroligt charmig. Men till låten då, jag tror absolut mycket mer på denna låt än förra årets ballad. Det här är glädje, det är pop-rockigt och det kan bli bra mycket bättre rent showmässigt. Hur det går är svårt att säga, men det behöver nödvändigtvis inte gå så dåligt, jag kanske röstar massa gånger... hehe. Men blir det nåt blir det andra chansen.

Måns Zelmerlöw - Hope & Glory

Måns är ju alltid bra, så är det ju bara. Jag tror han är given för finalen, men det är svårt att säga på 60 sekunders lyssning om låten har samma hitpotential som hans andra låtar, men jag tror på Måns. Det är liksom bara givet. Och han är ju bra. Han är liksom en bra artist, är bra på scen och han sjunger bra. Det blir bra det här.

Cookies n Beans - What If

Nån slags country-ballad med en tjejtrio, som kanske kan låta rätt bra, även om iaf hon Frida Öhn har ett sångsätt som inte tilltalar mig personligen. Men jag tror att folk i allmänhet gillar det. Frågan är hur bra det kan gå för denna låt och för denna trio som inte är så känd. Det finns några andra rätt starka låtar ikväll, men folk kan verkligen gilla detta och då är frågan vad folk röstar på. En artist som de gillar men med en sämre låt, eller en bättre låt med en mer okänd artist.


Mina gissningar inför kvällen är verkligen gissningar. 
Var sjukt svårt ikväll. 

Men de fem som får flest röster efter första omgången blir dessa:

Måns Zelmerlöw
Amy Diamond
Markoolio
Lasse Lindh
Cookies n Beans

Men det är rätt svårt ikväll tycker jag, för precis som förra veckan,
fast kanske ännu mer ikväll, så är det bra kvalité på låtarna.
Det är inget som man direkt bara känner att "vilken skit!".

Men jag tror att Måns kommer till final, sen skulle det kunna skrälla till med
nån som till exempel Cookies n Beans (eller Markoolio).
Det vet man aldrig.

Amy Diamond kommer till andra chansen och jag hoppas på att Lasse Lindh också gör det.

Men jag vågar knappt gissa idag, det är grymt svårt.
Jag hoppas inte på att Lili & Susie har allt för många gamla fans som sitter och röstar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0