Mina gissningar inför kvällen

2009.02.07 kl:19.09

Melodifestivalen 2009, Delfinal 1 - Göteborg



Då är det inte ens en timma kvar tills det smäller.
Första delfinalen av Melodifestivalen 2009 går av stapeln.

Jag har spelat på att Shirley Clamp & Alcazar går direkt till final.
Kanske inte att Alcazar gör det, men jag vill det,
och man får ju hoppas att det man vill slår in.

Man har sedan igår kunnat höra 60 sekunder av varje låt på http://www.svt.se
Kan ju därför säga lite vad jag tror om varje låt...

Emilia - You're my world

Popig och helt okej schlagerlåt, men kanske för slätstruken och jag tror hon är för tråkig.
Kan hänga en del på hur hon är på scen.
Jag tror att det är för starkt motstånd i denna deltävling för denna låt och för henne.
Det finns starkare artister med.

Shirley Clamp - Med hjärtat fyllt av ljus

En ballad som kanske inte känns lika klockren som Shirleys andra Melodifestivalbidrag,
men det är svårt att säga när man inte får höra hela låten.
Jag tror dock att Shirley är klar till final, för att hon är hon. Det brukar gå bra för henne,
och jag tycker att hon är bra.

Alcazar - Stay the night

Bra, svängig discodänga i fin Alcazar-anda. Funkar alltid, speciellt i dessa sammanhang.
Kan vara lite tjatig låt, men det är svårt att avgöra på dessa 60 sekunder
då man i princip bara får höra refrängen och inget annat.
Hänger också lite på framförandet (och kläderna). Tycker dom brukar vara grymma som grupp.

Nina Söderquist - Tick tock

Hon är tyvärr för okänd. Det är för "stora" namn i deltävlingen,
men i så fall kommer hon till andra chansen. Kan hända att folk gillar det.
En lite rockig låt och hon låter ganska rockig också,
men vad det är för en låttitel?!

Jonathan Fagerlund - Welcome to my life

Också ganska bra svängig popschalgerlåt. Inga större problem,
men antagligen för intetsägande i denna deltävling. Beror också på framförandet,
är han cool eller mesig? Han skulle kunna vara mesig och då går han fetbort.
Han är också för okänd.

Marie Serneholt - Disconnect me

Nej, det här tror jag faktiskt inte på. Jag gillar iofs inte henne, men jag tycker låten verkar rätt dålig.
Svårt att avgöra också hur pass omtyckt hon är, men det känns lite
"Hej, jag vill vara som Britney Spears..."

Caroline af Ugglas - Snälla snälla

Nej, det här pallar jag ju bara inte med. Men folk i allmänhet verkar gilla sånt här.
Jag vet ju att min pappa kommer tycka att hon var bäst, men jag tycker hon sjunger skitkasst.
Och hennes uttal stör mig nåt grymt också, men jag är ganska säker på att hon kommer till andra chansen.
Hoppas att det blir det och inte direkt till final.

Scotts - Jag tror på oss

Sjukt fjantig låt, men man vet ju aldrig. Dansband är väl populärare än nånsin med
Dansbandskampen och allt. Dom kommer antagligen komma ganska långt på grund av det.
Så jag tror nog kanske på andra chansen.


Överlag verkar det ändå som att denna deltävling håller hyfsad klass.
Inget sånt där överdrivet pinsamt och dåligt, verkar det som...

Min gissning är att de 5 som får flest röster blir:
Shirley Clamp
Alcazar
Nina Söderquist
Caroline as Ugglas
Scotts

Och att de som går direkt till final blir Shirley och Alcazar
medan Caroline och Scotts kommer till andra chansen.
Men vi får väl se, vi får väl se.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0