Munsönderfallande

2009.07.15 kl: 01.10

Mycket Djupgående Undersökning


Har i några dagar ätit en ny medicin.
Skillnaderna ska visst inte vara några väsentliga säger dom på apoteket,
så det får man väl lita på då.
På receptet står en medicin; Remeron S, men den har jag aldrig ätit.
Första två gångerna jag hämtade ut en medicin fick jag en sort; Miramerck,
och nu har jag alltså en annan; Mirtazapin Teva.
Men alla innehåller samma ämne; Mirtazapin, så dom ska väl göra samma sak.
Och alla tre är också munsönderfallande, dvs dom smälter på tungan.

Någon skillnad i hur den verkar har jag således inte märkt,
för det ska ju inte vara någon skillnad, men det finns andra skillnader.

* Priset!
Remeron S kostade typ 350 kr för 30 tabletter, så den gav dom mig inte.
Tack, sa jag.
Men jag undrar lite hur det läkemedlet ens kan finnas.
Alla gånger (tre) jag gått till apoteket för att köpa ny medicin har dom
sagt att "Du får en annan billigare variant, men som funkar på samma sätt".
Jaha, men om den här Remeron S ska finnas, måste väl någon köpa den?
Inte för att det stör mig, jag vill inte betala så mycket, men jag undrar...
Miramerck kostade typ 37 kr för 30 tabletter och Mirtazapin Teva ungefär 80 kr. 

* Smaken!
Har ju då bara testat två av ovan nämnda, men skillnaden i smaken
är verkligen anmärkningsvärd.
Miramerck smakar verkligen illa! Det smakar verkligen som äcklig medicin,
men som att någon försökt dölja smaken med en äcklig jordgubbssmak, utan att lyckas.
Mirtazapin Teva smakar betydligt godare. Lite som såna här PEZ-godisar.

* Sönderfallandet!
Tanken är alltså att man ska lägga tabletter på tungan och låta den smälta.
Sedan skölja ned med vatten.
Mirtazapin Teva, den jag käkar nu, smälter 10 gånger snabbare än Miramerck.
Och med tanke på att Miramercken smakade så illa, så är det inte bra.
Dessutom blev tungan typ avdomnad av Miramerck. Det slipper jag nu.

Alltså.
Jag betalar gärna dubbla priset mot Miramerck för att slippa den äckliga smaken. 
Och Mirtazapin Teva vann min lilla undersökning på
antidepressiva, munsönderfallande tabletter.
Heja...! Eller så...

Kommentarer
Postat av: Fredd

Yes och här kan jag ju då gå in och ha änu en lång utläggning om hur och varför det är på detta viset. Vill du ha det?

2009-07-17 @ 20:27:43
Postat av: EmmaPQ

Ja, gärna. Eller alltså, det jag vill veta är hur ett läkemedel som Remeron S kan liksom finnas kvar och "klara sig" på marknaden, om det är så himla mycket dyrare och inget apotek säljer den.

2009-07-17 @ 23:12:58
URL: http://emmapq.blogg.se/
Postat av: Fredd

Remeron S har troligtvis vatt det första av dessa läkemedel som kom ut. När man ger ut ett nytt läkemedel så har man 10 års patent på det då ingen annan får ge ut det under ett annat namn. Efter 10 år så får andra också ge ut det. Detta är samma sak som med Alvedon och Curadon. Exakt samma sak men Alvedon var först och efter 10 år så har ett annat läkemedelsföretag typ nästan helt kopigerat tabletten (små ändringar så som smak, form, storlek, koncentration men den verksamma substansen, paracetamol, är den samma). Även om Alvedon är dyrare än Curadon så köper folk Alvedon fortfarande för de är vana vid det namnet och de märket.

Lite samma sak här. Folk har troligtvis vatt vana vid Remeron S och kört på utan att tänka. Dock var det sjukt högt pris vilket också stark tyder på att läkare måste pusha för detta läkemedel. De nämner det och skriver ut det till patienter och framförallt så köper de in det till sjukhusen och det är nog där du har anldeningen till att den lever kvar trots sitt höga pris för att sjukhusen köper in den av vana.

Sen är det säkert nån liten liten skillnad då i smak & form och nån kanske får en biverkning av den andra men inte denna osv vilket också kan spela in men den verkar på exakt samma sätt och har samma verksamma subsatns i sig så ja...



Ett ganska långt svar men så blir det ibalnd

Frågor på det?

2009-07-18 @ 14:26:55
Postat av: EmmaPQ

Tack ska du ha. Det räcker så fint så.

Intressant det där. Och jag tänkte att det borde vara så att sjukhuset t.ex. köper in den sorten och att det är därför den kan leva kvar.

2009-07-18 @ 21:23:55
URL: http://emmapq.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0