Rabarber och aluminiumkärl

2009.06.30 kl:19.31

Ren kräm


Någon sa till mig att kastrullerna blir så rena när man gör rabarberkräm.
http://emmapq.blogg.se/2009/june/utkast-idag-har.html
Att kastuller som man kanske tycker är rena, plötsligt blir skinande rena, renare än förut.
Då tänkte min oerhört utecklade hjärna att det rimligtvis borde innebära
att det skitiga i kastullen hamnat i min rabarberkräm och det lät inget vidare.
Så jag googlade och hittade följande;

Rabarber bör ej tillagas i aluminiumkärl, eftersom rabarber innehåller
oxalsyra och oxalsyran frigör aluminium. Kastrullen blir skinande ren
men innehållet innehåller aluminium och bör ej ätas.


Jaha, där lärde man sig nåt nytt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0