Morotshicka

2009.06.18 kl:16.46

Lite mer om hicka


Igår åt jag en kall morot och fick såklart hicka.
(Har skrivit om saker som jag hickar av här:
http://emmapq.blogg.se/2009/may/hicka.html)
Jag slutade inte hicka förrän jag skulle gå och lägga mig,
och det är ju ganska irriterande.

Såhär står det om hicka på wikipedia;

Hicka betecknar oönskade, upprepade medfödda reflexsammandragningar i
mellangärdet. Den plötsliga luftströmmen ner i lungorna får stämbanden att
slå ihop varvid det hickande ljudet uppstår.

Man vet inte säkert varför hicka uppstår, men vissa aktiviteter såsom att äta
hastigt, skratta, dricka kall dryck tillsammans med varm mat, äta mycket varm
eller starkt kryddad mat eller att hosta kan orsaka hicka.


Det fanns också ett ljudklipp på hur det låter när man hickar,
vilket jag tyckte var ganska roligt...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hicka

Ja, det förklarar kanske inte varför jag får hicka av en kall morot, men men...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0