De Onödiga

2009.06.18 kl:12.58

De Andra


Kom på att jag inte tog med mig några vidare böcker över sommaren,
som jag har inte direkt haft något att läsa.
Så nu har jag just läst ut en av min lillasysters böcker.
Hon är 9 år, men jag tycker det är roligt att läsa barn & ungdomsböcker...

Har just läst "De onödiga - De andra" av Sören Olsson & Anders Jacobsson.

De onödiga - De andra 

Baksidetext:

Jyrka, Shanti, Josef, Josefin och Tibe har sommarlov.
Snart börjar de i sexan och det är inte så lätt att hålla ihop
De Onödiga längre.
Tjejerna får upp ögonen för en helt ny värld befolkad av
killar, Jyrka är knäpp eller frånvarande för det mesta och
Josef försöker hålla ihop föreningen. 
Men så dyker De Andra upp och utmanar De Onödiga.
Häng med på nya äventyr och sanslösa uppdrag med De
Onödiga.

Bok nummer två om De Onödiga, av Sören & Anders som
skrivit böckerna om Sune, Bert och Håkan Bråkan.



Personligen älskade jag både böckerna om Bert och Sune när jag var yngre.
Speciellt Bert-böckerna tror jag och det här var också en bra bok tycker jag.

Personerna i boken är alltså runt 12 år och de har en förening
som heter "De Onödiga". Föreningen gör olika uppdrag för att hjälpa
andra människor. Till exempel städar de en A-lagares lägenhet
och tar bort klotter på en busskur. Tanken med De Onödiga är att
det ska vara en hemlig förening som gör dessa goda gärningar i
smyg, för dom tycker inte att det är fint att skryta.
Men så kommer De Andra in i bilden. De Andra är inte hemliga
och när deras förening tar åt sig äran för De Onödigas jobb
blir det krig mellan föreningarna...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0