Frukt

2009.09.09 kl:23.34


Kycklingbröst

Jag har den senaste tiden, mer ofta än innan, blivit missförstådd,
(eller oförstådd kanske man säger) för att jag talar småländska.
Jag undrar verkligen vad det beror på...
Det kanske helt enkelt är så att jag lagt på mig en bredare dialekt under
sommaren, men det är iofs inte dåligt i så fall. Jag gillar dialekter!

Framför allt är det såklart ord som innehåller bokstaven R som folk
oftast inte förstår. Jag har till exempel flertalet gånger varit med om
att folk inte hört vad jag sagt, och frågat om flera gånger, när jag
sagt ordet "frukt".

Detta får mig osökt att tänka på min vän Jolle, som också är från
Småland, men pluggar till lärare på annan ort. När hon gjorde vfu
(praktik) tyckte kidsen att hon pratade väldigt roligt och framför
allt tyckte dom det var kul när hon sa ordet "frukt", av någon anledning.
Dom tjatade massor på henne för att hon skulle säga det, så till
slut fick hon använda det som en muta; "Räkna 5 tal så säger jag det".

Dessutom berättade hon en gång om att hon ett tag senare,
efter sin vfu, träffade en av dessa elever på stan eller nånstans,
och att dom sa hej, hon frågade "hur är det?" och killen svarade
nåt i stil med; "Bra. Säg "frukt!".

Det tycker jag är en ganska rolig historia.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0