Dagens korv!

2010.06.21 kl:21.29


Och strömavbrott.


Första dagen på sommarjobbet idag.
För den som inte vet så brukar jag alltså jobba på en korvfabrik,
även kallad "Korven" av mig och några till...

Nej, det är inte ett roligt jobb. Inte alls faktiskt.
Men för att liksom försöka hålla ångan uppe måste man ju se till
det positiva. Varje dag borde det ju hända något roligt - Dagens korv!

Åtminstone gjorde det det idag och alltså blir det en liten korvhistoria idag.

I morse blev det strömavbrott av något slag, hela fabriken
slocknade, det blev bäcksvart och sjukt tyst där inne.
I vanliga fall är det ju hörselkåpor som gäller på grund av
alla maskiner som låter.
Min första tanke, dum som jag är, var "tänk om hela fabriken
sprängs i luften nu". Jag vet inte varför jag tänkte så, men jag
har liksom fått för mig att innan en explosion blir det helt tyst
och lugnt och sen smäller det. Lugnet för stormen liksom...

Sedan kom jag på att detta ju faktiskt har hänt!
Med just denna fabrik!

Min maskinskompis berättade att det var ägaren själv som fyllde
ledningar under fabriken med gas och sedan sprängde hela skiten
i luften. Tydligen ska det ha flugit korv över halva Sävsjö.
Hon berättade även att hennes man själv hade åkt ner och kollat
in detta, och att det faktiskt hängde korv i träden runt omkring.
Vilken syn ändå!

När jag kom hem slog jag lite i Sävsjö-boken för att se om det
fanns några bilder, men det gjorde det tyvärr inte. Det enda
jag hittade om det hela var att det skedde natten mellan 7-8
april 1973. Tror minsann jag ska gå till biblioteket någon dag
och kolla in tidningarna dagarna efter och se om det finns några
roliga bilder.


För att ändå få med en bild så googlade jag på "korv" och
fick fram den här bilden, en sjukt lång korv med bröd;


Lång korv

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0