Vart är hjälmen?

2008.11.03 kl:22.13

Cykelhjälm


Cyklandes på väg hem från Joybells diskuterade
jag, Sandra & Viktoria cykelhjälmar och deras effekt.

Ingen av oss hade cykelhjälm.
Varför?
Vi är dumma helt enkelt.
Idioter skulle man nästan kunna kalla oss.

Det här med att inte använda cykelhjälm är ett typsikt
exempel på en sån grej som alla vet men få gör.
Alla vet att en cykelhjälm kan vara skillnad mellan liv & död
om det händer en olycka.
Alla vet det, men hur många av alla som cyklar använder hjälm..?

Ja, jag hittade lite siffror på det.
I snitt använder 25% av alla cyklister i Sverige cykelhjälm.
Dock ser det tydligen väldigt olika ut på olika ställen i landet.
I skåne var det bara 10% som använde hjälm medans
cykelhjälmsanvändarna var hela 50% av cyklisterna i Stockholm

Det är då vanligare, som man ser på siffrorna ovan,
att använda cykelhjälm i storstäder, och det är ju såklart bra.
Jag cyklar också ofta i stan och det är klart att det finns större
risker om man cyklar mycket bland bilar och i stan,
än om man cyklar i lugna villakvarter och skogsområden.

I vilket fall som helst, när man cyklar i stan då, som jag gör rätt ofta,
så är det verkligen dumt, dumt och åter dumt att inte ha hjälm.
Och den sämsta anledningen ever har jag också.
Min frisyr skulle ju bli förstörd...

Anledningen till att så många människor inte har hjälm,
vad är den då?
Ja, troligtvis den här töntighetsstämpeln som hjälmar har fått.
Av någon anledning.
Eller är det så att allvarliga cykelolyckor inte är så hemskt vanliga,
så man tror inte att det kommer hända en själv.
Man behöver antagligen att man själv eller någon i ens närhet
råkar ut för en allvarlig cykelolyckor för att man ska inse...

Så onödigt, så dumt!

Det konstiga är att jag minns mellanstadieperioden då det var
inne med en viss sorts hjälm, alla hade såna.
Jag hade till och med sparat ihop pengar som jag hade fått
av min morfar och sen gick jag glatt och köpte denna fina blå hjälm,
som jag hade varit och kollat ut i cykelaffären...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0