Trevlig lördagsunderhållning?

2009.01.11 kl:23:53

Det var det här med Körslaget...


Tror att jag bara måste uttrycka mina åsikter om Körslaget.
(Lördagar kl:20.00 TV4)

Det är ett skitprogram!
Ja, där var min åsikt,
men för att utveckla det hela lite mer, så skulle man kunna säga såhär:
Det är ett alldeles för helylle och trevligt Svensson-program för min smak.

Själva idén är väl rätt okej egentligen.
En känd person (artist) åker till sin hemstad och sätter ihop en kör.
Visst, hittills är det är okej,
men för det första kan man ju undra om man är en bra körledare bara för att man är artist?
Mitt svar på det skulle ju rent spontant var nej.

Man har ju sett en del klipp ibland, att vissa artister inte ens övar med sin egen kör.
Och då kan man ju verkligen undra varför dom väljer att medverka i programmet.
Vissa (Magnus Carlsson) har tydligen angett detta vara för att han inte haft tid.
Huruvida detta är sant eller ej, vet jag inte, så det kan man ju ta med en nypa salt.
Men om så är fallet, så kanske man istället ska överväga att inte delta i detta program?

För det andra kan man undra hur dom tänker när dom väljer ut sin kör.
Hur mycket får de välja själva och hur mycket har TV4 att säga till om? 
Hur tänker dom?
Att det ska låta bra, eller att det ska bli bra TV, med lite roliga deltagare?
Troligtvis det senare.

Det är ju nämligen så att det som jag tycker är så tråkigt med programmet 
är att inga körer låter speciellt bra. Nån gnistrar väl till ibland, men det är ibland.
Det finns ju ingen kör som har en bra körklang,
en kör som man skulle vilja gå och höra en konsert med.
Det borde väl egentligen inte vara så svårt kan jag känna,
men den beror ju på vilka som får vara med i kören.
Sen kan det ju bero på att de inte sjunger traditionell körmusik heller.
Det är ju väldigt svårt att få poplåtar låta bra i körarr, på detta viset.
Speciellt om folk inte är så van att sjunga.

En annan orsak till att det inte låter så bra
kan ju vara att de har så hemskt mycket att tänka på hela tiden.
De ska ha en massa avancerad koreografi, de ska kunna stämmorna,
de ska dessutom vara snygga, ha koll på kamerorna och vara med i TV.

Sen tycker jag faktiskt att programmet alldeles för trevligt.
Det finns liksom ingen mening med hela grejen.
Det ska bara vara trevligt och mysig lördagsunderhållning.
Nu ska vi vara snälla mot alla, och vi har sån gemenskap.
Ingen ska sågas, utan alla är bra. 

Visst, det kanske också är en fin tanke, men det blir tråkigt!
Jag tycker programmet är så fruktansvärt tråkigt att jag orkar aldrig se hela.
Jag tycker det borde finnas en jury.
Inte för att jag vill ha mer elak-tv, verkligen inte,
men för att jag verkligen inte tror att svenska folket i allmänhet hör.
Jag tror inte dom hör när en kör låter bra eller dåligt,
och framför allt tror jag inte de hör en körs eventuellta utveckling från en vecka till en annan.
Därför skulle en kunnig jury vara på sin plats.

Det kanske inte skulle ändra på något,
men jag är övertygad om att de som röstar nu, de röstar på låtval och körledare.
Knappast på den kör som låter bäst.

Kommentarer
Postat av: Malin

Det är ju sällan kör heller, oftast är det massa solo och lite o-stämmor ibland. Man hör liksom inte ens stämmorna. Koreografin blir ju bara överdriven och tillgjord. Jag har då aldrig sett någon riktig kör som beter sig så. Visst att man kan ha lite koreografi ibland eller helst att folk rör sig spontant och naturligt.. Jag skulle kunna babbla länge om det där jag också. Men det har ju du redan gjort, så jag ger mig nu ;P

2009-01-12 @ 00:16:39
URL: http://mejline.bloggagratis.se
Postat av: EmmaPQ

Haha! Nä, men jag håller verkligen med dej alltså. Koreografin är otroligt fånig.

Och du har rätt att jag babblat på om det en hel del redan. Det roliga är ju att jag antagligen skulle kunna skriva lika mycket till...! Men kankse struntar i det nu.

2009-01-12 @ 00:50:18
URL: http://emmapq.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0