Second Hand = Bra

2009.01.14 kl:01.58

Second hand is the new shit!


Ett av mina nyårslöften,
som man kanske inte kan kalla nyårslöfte eftersom jag började med det redan i december,
men det är dock är löfte, en grej som jag tänkt försöka leva efter,
är att handla mer på second hand.
Mer begagnat helt enkelt.

Anledningar?
Det finns flera, men Topp 3 anledningar är:

3. Sparar pengar.
Sjukt mycket pengar man sparar om man inte bara handlar på Beyond Retro och andra flashiga Second Hand-butiker, utan även letar sig fram på Myrorna och liknande.

2. Orginalitet.

Man hittar definitivt mer udda saker, grejer som inte alla andra har, lite roligare plagg. Kan vara lättare om man vill ha en "ful-stil" än om man vill ha en snygg och/eller "fin" stil.

1. Naturen först
!
Man sparar sjukt mycket på naturens resurser om man köper second istället för nytt.
Det går till exempel åt flera tusen liten vatten bara för att tillverka en t-shirt,
samt att man sparar in på koldioxutsläppet.

En lite mindre bra sak skulle kunna vara följande:
Det tar längre tid eftersom det är svårare att hitta saker.
Man måste leta igenom så mycket eftersom det bara finns en storlek av varje plagg.


Regler för inköp av kläder under 2009 (och obestämd framtid).

Jag har några regler för detta då.
Second hand-kläder skall inhandlas så ofta som möjligt.
Undantag är basplagg som linnen & leggins samt underkläder.
Skor kan också vara undantag ibland eftersom det kan vara så grymt svårt att hitta.

Har dock några andra undantag också.
Eftersom I love affären "Monki", så får jag handla där om jag kommer till en stad där det finns.
Det finns dock inte i städer jag besöker så ofta, så därför blir det rätt sällan.
Dock skall dessa kläder i så fall vara på rea.
Och om jag hittar något annat, någon annanstans,
som jag fullkomligen älskar, får jag endast köpa det om det är på rea.
Men det måste då vara något som jag vill ha sjukligt mycket,
och inte bara något som är halvsnyggt.

Detta är alltså mina regler,
men jag ska verkligen försöka satsa på second hand-butiker och mycket tradera.
Av alla kläder jag köpt ca två månader tillbaka är det nog bara två par leggins
och två (rea)plagg från Monki som inte varit Second Hand.

Kommentarer
Postat av: Emelie

den är totalt underbar :)

har snyltat på kompisar än så länge och ska snart införskaffa mig en egen :)

det som är dt bästa är ju att den är så dryg.=)



bra hårprodukter = Bra för mitt hjärta :P

2009-01-14 @ 02:28:55
URL: http://pem.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0