Rabarberkräm!

2009.06.16 kl:23.34

Och så här gör man


Idag har jag kokat min första rabarberkräm.
Pappa brukade alltid göra det när jag var liten,
och jag blev sugen på det så jag testade.
Det blev gott och lätt var det.
Tänk så bra...

Okej, så här gör man:


1. Hämta rabarber i storasysterns trädgård! Frakta hem dom t.ex. i en påse.



2. Skala rabarberna!
Rabarberkräm


3. Släng skräpet i komposten. Här i Småland - Grön påse. I Örebro - Papperspåse.
Rabarberkräm


4. Hacka rabarberna i ungefär så här stora bitar;
Rabarberkräm


5. Häll socker och vatten i en gryta.
Rabarberkräm


6. Låt socker-vattnet koka upp.
Rabarberkräm


7. Lägg i rabarberna när sockervattnet kokar.
Rabarberkräm


8. Låt koka i ca 4-5 minuter.
Rabarberkräm


9. Under tiden som rabarberna kokar - häll potatismjöl i t.ex. ett glas.
Rabarberkräm


10. Blanda ut potatismjölet med lite vatten. Använd t.ex. en gaffel.
Rabarberkräm


11. När rabarberna har delat sig får det vara bra med kokandet!
Rabarberkräm


12. Dags för potatismjölsvattnet att hällas i rabarbkoket. Vispa samtidigt!
Rabarberkräm


13. Låt koka upp. När första bubblan kommer är det klart! Se så snabbt det gick.
Rabarberkräm


14. Ät rabarberkräm, helst med mjölk. Åh, så gott!
Rabarberkräm

Kommentarer
Postat av: Malin

Åh, jag vill också ha! Måste bara vänta tills våran lilla rabarberplanta (?) har blivit större!

2009-06-16 @ 23:57:27
URL: http://mejline.blogg.se/
Postat av: EmmaPQ

Hehe... Ja, jag behövde verkligen inte vänta iaf. Min syster hade så sjukt mycket rabarber så jag kan nog göra kräm varje dag, hela sommarn om jag vill...

2009-06-17 @ 00:27:17
URL: http://emmapq.blogg.se/
Postat av: Fredd

ser godare ut än Dangys saftkräm....

2009-06-17 @ 17:35:08
Postat av: EmmaPQ

Jamen, hallå?! Saftkräm? Usch, vad äckligt... Typ saft, vatten och potatismjöl eller vad?

2009-06-17 @ 18:25:16
URL: http://emmapq.blogg.se/
Postat av: Fredd

typ. Gjorde du aldrig det på hemkunskapen på hoffgård?

2009-06-18 @ 02:03:29
Postat av: EmmaPQ

Det gjorde jag säkert. Om du gjorde det, så borde jag gjort det. Men jag minns det inte. Och det låter väldigt äckligt...

2009-06-18 @ 12:01:58
URL: http://emmapq.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0