Favoritlåtar

2009.11.21 kl:20.15

 

Sån't som är bra

 

Efter mitt förra inlägg så började tänka en massa på det här med

favoritlåtar hit och dit. Så kände jag bara rent spontat att jag ville

göra en Topp 3 med mina favoritlåtar.

 

Jag tänkte att det ju inte är samma sak som en topp 3 med världens

bästa låtar, för det känns ju lite omöjligt sådär. Man kan ju faktiskt

inte säga vilka tre låtar som är världens bästa. Men att lista några

favoritlåtar känns något lättare. Favoriter är ju något som kan

förändras med tiden medan världens bästa låt känns mer bestående…

 

Jag tycker också att man på något vis måste kunna motivera "världens

bästa låt" lite mer än man behöver kunna motivera en favorit.

Det kan ju vara så att man bara råkar gilla låten, att den bara tilltalar

en av någon anledning som man själv inte förstår.

Ja, så tänker jag..

 

Dock insåg jag ju med ens att det verkligen finns fler än tre låtar som

förtjänar en plats bland mina favoriter. Det går ju inte jämföra en låt

med en låt.. Eller alltså, jag kom helt enkelt fram till att jag på något

vis måste genrebestämma listan. Därför blev det inte en lista, utan tre.

En lista med jazzfavoriter, en lista med musikal- eller filmfavoriter och

sen en lista för övriga genrer.

 

Som vanligt är det fritt fram att posta egna Topp 3-listor i kommentarsfältet.

Kom igen då! Det kan bli kul...

Eller så.

 

 


 

Topp 3; Favoritlåtar - Jazz

 

3 • My funny valentine (t.ex. med Chet Baker eller Constantine Maroulis)

2 • Joy spring

1 • Blame it on my youth (t.ex. med Jamie Cullum)

 

 

Topp 3; Favoritlåtar från musikaler/filmer

 

3 • Vem ser ett barn från "Chess på svenska"

2 • Falling slowly från "Once"

1 • Seasons of love "Rent"

 

Bubblare: Lost in the wilderness från "Children of Eden"



Topp 3Favoritlåtar - Övrigt/Blandat

 

3 • Peter LeMarc - Vaggsång kl:4

2 • Journey - Don't stop believin'

1 • Bruce Hornsby - The way it is

 

Bubblare: Pink Floyd - Wish you were here

 

 

Spotifylänk; Tre Topp 3; Favoritlåtarna

Och en youtubelänk till "Wish you were here" eftersom Pink Floyd

inte finns på Spotify; http://www.youtube.com/watch?v=q1moiym6-Nk

 

Inte för att nån kanske orkar lyssna på allt det där, men ändå.

Det är ju alltid roligt att göra spellistor och listor i allmänhet..

 

 


 

 

Kan ju också poängtera vad jag skrev lite längre upp,

favoritlåtar kan ju förändras med tiden och valet av låtar på listan kanske

inte alltid verkar så genomtänkta, och det kanske dom inte är heller.

Vissa av dessa låtar kanske jag bara tycker om på grund av

sammanhanget jag hörde dom i första gången..

Men så får det vara med favoriter tycker jag, man behöver inte alltid

kunna motivera dom!

 


Kommentarer
Postat av: Malin

Wish you were here är riktigt bra! Men den skulle nog faktiskt inte komma med på min topp tre-lista heller.. Sjukt svårt!

2009-11-21 @ 21:15:13
URL: http://mejline.blogg.se/
Postat av: Fredd

Är lite upprörd över att ingen High School Musical låt var med på musikal listen. Kunde ju fått bubblar platsen i alla fall.



Top 3 Jul låtar:



3. Dagen är kommen/O, Come All Ye Faithful

2. O Holy Night - David Phelps http://www.youtube.com/watch?v=EZFxG6-WSnI

1. The Christmas Song (med Stevie Wonder eller Ella Fitzgerald)



Bubblare: Decembernatt - Peter Jöback

Bubblare2: Who Would Imagine A King

2009-11-22 @ 02:48:13
Postat av: EmmaPQ

Ja, nu är det ju såhär att HSM-låtarna inte kan jämföra sig med resten på denna listan.. Jag tycker mer att HSM har en gött bra helhet, men enstaka låtar i sig är abolsut inte så bra och i så hög klass att de hamnar på listan. Nej.



Topp 3; Jullåtar körde jag förra året på bloggen.

Hyfsat likt din, iaf innehållet. Inte ordningen kanske.

2009-11-22 @ 10:09:01
URL: http://emmapq.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0