00-talet är över!

2010.01.01 kl:01.34

 

Decennium-krönika!

 

Då var det 2010 och först hade jag tänkt skriva en årskrönika över året som gått,

men jag kom på att man kanske borde skriva en decenniumkrönika istället eftersom

vi går in i ettt nytt sådant nu. Decennium alltså..

 

Hade kunnat börjat leta i gamla dagböcker eller andra nedskrivna saker,

men jag valde att bara plocka saker ur huvudet istället. Försökte sedan hitta

litte relaterade bilder utifrån det jag skrev, men det var svårt före 2006 ungefär..

 

Men, here it is!

 

 

Mitt 00-tal!



År 2000 - Silveråret

Millenieskiftet firades hos min kompis Anna Karlsson.

Jag gick i åttan och hade det väl inte så roligt, inga kompisar som delade samma intressen som jag, men jag visste inte heller att det fanns folk som var lite mer som jag…

Min lillasyster Moa föddes, och jag konfirmerades bara några dagar efter det. Jag önskade mig inga smycken, och jag fick två CD-ställ. Moa var också sjuk och fick ligga på sjukhus och opereras.

Och så började jag nian på hösten.

 

2001 - Ett förändringarnas år

Jag gick i nian, valde mellan att gå Samhäll eller Estet. Var sjukt nära att ändra mig i sista sekund och välja samhäll istället för att jag trodde jag var för dålig för Estet. Men jag råpluggade för att få betyg som räckte till för att komma in på Estet.

Om jag minns rätt hade jag en väldigt ful klänning på skolavslutningen. Tror även att jag hade sytt den själv..

Jag lärde känna Elin och berättade allt jag visste om svensk progg för henne.

Jag började färga mitt hår rött, väldigt rött.

Jag fick en lillebror (Max) på min pappas sida.

Jag sommarjobbade på Sävsjö Camping. Det var ett sånt där kommunjobb och jag tjänade 25 kronor i timmen. Man fick dessutom bara jobba fyra timmar om dagen, så jag tjänande 2000 kronor på fyra veckor…

Jag började estet och insåg att det fanns folk som hade samma intressen som jag. Jag fick kompisar som jag hade något gemensamt med vilket var ganska nytt för mig.

Jag upptäckte Journey & Toto och annan musik som verkligen speglat min fortsatta musiksmak.

Den första låt jag sjöng i en ensemble på estet var "Turn it on again" - Genesis.

 

Jag, ettan gymnasiet

Så här såg jag ut första året på gymnasiet..

 

2002 - Fjortisåret

Jag gick estet och jag sjöng.

Jag var lite kär där och lite kär där.  Visste inte riktigt i vem jag var kär i. Jag fick min första pojkvän.

Jag jobbade på Korvfabriken för första gången..

Jag bråkade och blev osams med vänner och det var väldigt dramatiskt där ett tag. Ganska mycket fjortisvarning på den perioden.

Jag såg Toto två gånger det året.

Jag såg även Pet Shop Boys och så var vi på "Slottskogen goes progressive" och såg Flower Kings.

Jag började andra året på Estet och jag lärde känna Fredrik mer eftersom han också började Estet då.

Jag fick en lillasyster (Bella) på min pappas sida.

 

2003 - Det bortglömda året

Jag fortsatte gå på gymnasiet.

Vi flyttade till ett hus.

Lillasyster Moa var ganska mycket sjuk, hon låg på sjukhus och fick opereras.

För övrigt rullade väl livet på på.. Det är ett lite suddigt år..

Men på hösten började jag tredje året på gymnasiet.

 

Jag i trean

Och så här såg jag ut när jag gick i trean på gymnasiet..

 

2004 - Året då jag skulle bli vuxen

Jag gick min sista termin på estet och jag gjorde ett projektarbete som hette "Slick it" (då vi spelade en massa slick) tillsammans med Markus, David, Micke och Emmy.

Vi gjorde också vår "Final countdown"-konsert där vi bland annat sjöng "Final Countdown" i ett vokalarr som jag och Emelie skrev.. Vi spelade även "Soul with a capital S" & "Just like he said he would" på den konserten.

Jag gjorde en C-kurskonsert och fick MVG i sång. Då sjöng jag "Soul with a capital S", "Lämna inga dörrar på glänt" och "Mr. Landlord".

Jag kom på att jag ville gå folkhögskola. Jag sökte en och kom inte in.

Jag tog studenten och fick en symaskin i present.

Jag sommarjobbade på Korvfabriken.

Jag flyttade till Göteborg med den där pojkvännen och jag började plugga Musikvetenskap i brist på annat att göra. Jag märkte hur dålig jag var på att plugga, och jag satt en hel del vid lunarstorm istället…

Jag började ta sånglektioner för en kille som pluggade på Musikhögskolan i Göteborg.

 

Student

Så här såg jag ut när jag tog studenten..

 

2005 - Året som var viktigt

Jag fortsatte plugga i Göteborg.

Jag gick med i en studentkör och fortsatte ta sånglektioner.

Sökte flera folkhögskolor men blev reserv på alla. Jag var arbetslös och visste inte vad jag skulle göra till hösten.

Jag tror minsann att jag var på Öland med den där pojkvännen den sommaren också.

Min syster gifte sig i augusti och jag hjälpte till med grejer inför det. Jag sydde Moas brudnäbbsklänning. Jag höll även ett tal på hennes bröllop.

Jag kom in på Liljeholmens folkhögskola på min reservplats så på hösten flyttade jag till Rimforsa och började plugga där.

Gjorde slut med pojkvän.

Lärde känna massa trevligt folk.

Hängde mycket på Lunarstorm..

Började sjunga jazz och började improvisera. Övade massor.

 

Rimforsa Julkonsert

Rimforsaskylt och julkonsert på Liljeholmen.

 

2006 - Förändringarnas och framtidens år

Fortsatte plugga på Liljeholmen. Bodde i Poppelgården med Hanna, Hanna, Fanny & Yasmine.

Kom på att jag ville söka musikhögskolan. Sökte musikhögskolan mest för att testa, kom inte in men fick en bra erfarenhet.

Sökte lite andra folkhögskolor också.

Vi åkte på klassresa till Barcelona.

Vi hade Liljeholmens Melodifestival och jag och Sara skrev "Boom bang!" som vi kom fyra med.

Jag sommarjobbade på korvfabriken.

Jag var på Stockholm Jazz för första gången! Med Elin, Emilia, Ida och Daniel. Jag sjöng fram när jag skulle säga "Shit vad högt, jag kommer aldrig nå".

Jag blev moster till Wille.

På hösten började jag plugga andra året på Liljeholmen och då började jag sjunga jazz på riktigt skulle man kunna säga. Jag bodde i villan med Sara, Helena, Ylva, Thomas, Lena & Ninni.

Jag anordnade en stor Maskeradfest där vårt hus var utklädda till ett harem..

Jag blev även kristen under det här året, men det är lite svårt att säga exakt när det skedde. Men jag tror jag vågade säga det högt till Elin på sommaren där..

 

Barcelona Boom Bang - Liljeholmens melodifestival Maskeradvinnare; Tändsticksask och tändstickor.

Barcelona, Liljeholmens Mello & vinnarna på Maskeradfesten.

 

2007 - "The start of something new"

Gick sista terminen på Liljeholmen. Allt handlade om att komma in på musikhögskolan. Sökte alltså och kom in.

Jag och Patrik slog vad om att klippa av oss håret. Om jag klippte mig kort skulle ha raka sig (båda hade längre än till axlarna innan). Detta ledde till en frisyrbyte-hysteri. Jag klippte mig kort och Patrik, Thomas, Andreas & Oscar rakade sig..

Vi hade också Liljeholmens Melodifestival och det här året vann vi med min och Saras låt "Ta tjuren vid hornen".

Sommaren spenderades i Korvfabriken och även på Stockholm Jazz med Fredrik.

Jag skaffade facebook på sommaren, men det var inte så roligt då eftersom ganska få av mina vänner hade det.. (Blev dock bättre med tiden och Lunarstorm byttes sakta men säkert ut mot Facebook).

På hösten flyttade jag till Örebro. Jag bodde med Hanna i Brickebacken.

Jag började på Musikhögskolan och trivdes bra!

Jag började i Joybells och började sjunga gospel.

Jag sökte över till B-nivå och kom in.

 

Före haircutEfter haircutMellovinnareJazztågKaffekillen

Före och efter haircut, Mellovinnare, Jazztåg & kaffekille på Sthlm Jazz.

 

2008 - Det fina året

Pluggade min andra termin på Musikhögskolan.

Jag lärde känna Jenny.

Jag började på B-nivå.

Jag fick ännu ett syskonbarn; Viggo.

Jag bakade en Schlagertårta och hade Schlagerfest.

Sommarens spenderades mest på Korvfabriken.

Hade en del spelningar med Jalle också.

Var på Stockholm Jazz med Fredrik.

Vi var också på vår Freddies Harem-semester, dvs Göteborg med Liseberg & Universeum, Åstol och hälsade på i Åkes hus samt Astrid Lindgrens Värld och tältning mitt i de Vimmerbyska skogarna.

Hanna och jag flyttade isär och jag flyttade in i min nuvarande lägenhet på Kotten.

Jag började min tredje termin vilket innebar Pedagogik. Jag var dessutom fadder under nollningen. Det var här all stress började visa sig på riktigt… Men jag klarade det och fick till och med VG.

Började också träna och gick ner i vikt.

Mådde väldigt bra och trivdes med livet det här året.

 

Schlagertårtan Syskonbarn Åkes hus och Freddie´s Harem Faddertröjan

Schlagertårta, syskonbarn, Åke från Åstols hus & Faddertröjan.

 

2009 - Bajsåret (alternativt Skitåret)

Året började ganska bra men sedan gick det bara utför..

Pluggade min fjärde termin på musikhögskolan. Blev lite för stressad.

Fick panikångest. Blev deprimerad. Började käka antidepressiva. Blev sjukt trött av medicinen och gick upp i vikt igen.

Var på RiksSMASK i Malmö och insåg saker. Plus att det var sjukt roligt.

Var i Ryssland med delar av Joybells. Det var grymt!!

Sommaren var som en enda lång väntan på att jag skulle få komma på läkarbesök i Örebro och sedan bli skickad till en kurator. Jag sommarjobbade inte och gjorde inte så mycket alls.. Var väldigt fattig. Var på Gullbranna på midsommar och var i Göteborg en sväng med mamma och Moa.  Campade även på Sävsjö Camping med Fredrik och Windy.

Hade också ganska många spelningar med Jalle.

På hösten började jag min femte termin på musikhögskolan.

Jag fick börja gå hos en kurator, slutade käka mediciner och saker började sakta bli lite bättre.

Jenny och jag hade en grym konsert.

Jag ledde ett storband på en examination.

Och jag köpte min MacBook samt min iPhone (antagligen årets, kanske decenniets, bästa händelser).

 

Ryssland - JB-bussen JB & Ryssar MacBook Almost unplugged

Joybellsbuss, Ryssar & Joybells, McBooken & min och Jennys konsert.

 

 

 


 

Och för att sammanfatta den här texten lite snabbt har det här decenniet inneburit stor tillökning

i syskon och syskonbarn-skaran. Närmare bestämt har tre småsyskon och två syskonbarn fötts.

Inga nära släktingar har dött.

 

Det här blev långt.

Tänkte bara säga det ifall du inte märkte det.

Att det var långt alltså..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0