Det är sådär

2008.10.05 kl:15.17

Hur mår du egentligen?

Jag är en sån där person som inte kan ljuga,
och det brukar jag oftast se som en bra egenskap.
Varför ska man tala osanning liksom?

Och när folk då frågar:
Hur är det?
Så svarar jag inte "bra", när det inte är det.
För det kan jag inte, och jag vill inte.
Så idag har jag istället svarat "sådär" på den frågan,
för det är sådär idag. Det är inte helt bra,
så varför ska jag säga att det är det?

Många människor verkar tycka att det svaret är lite jobbigt.
Dom vill bara ha ett "bra" och sen är det inget mer med det.
Dom verkar tycka att det är lite jobbigt att få ett "sådär",
eller ett "nja, det är inte så bra idag".
Dom vet inte vad dom ska säga och hur dom ska beté sig.

Då kan jag känna att om man inte är beredd på att få ett "sådär" till svar,
så kanske man inte behöver ställa den frågan.
Visserligen är jag ju väldigt medveten om att det är som en hälsningsfras,
en artighetsgrej osv, men det är iaf en direkt fråga som kräver ett svar.
Och om någon ställer mej en sådan fråga, tänker jag inte ljuga.

Ingen kan väl må bra hela tiden och alltid,
så svaret "sådär" borde inte alls vara så konstigt, jobbigt och svårt.
Den här fasaden som många kör med,
att alltid vara glad utåt, inte visa för någon annan om det inte är så bra,
den förstår jag mej faktiskt inte på.

Det är varken konstigt, dumt eller fel att må mindre bra ibland.
Det behöver ju inte betyda att man har gått in i en djup depression,
det kanske bara inte är helt 100 just idag liksom.
Men det är ju verkligen inget konstigt, och det är okej att inte vara på topp.

Så känner jag i alla fall och jag tycker det vore skitjobbigt att behöva dölja det.
Det kan ju bero på att jag verkligen inte kan dölja sånt.
Det syns på mig hur jag mår, och det kanske inte alltid är bra,
men det är inget jag kan hjälpa och göra nåt åt.
I det fallet är jag som en öppen bok.
Det är klart att jag i extrema situationer kan ta mig i kragen och "skärpa till mig",
om det är så att det verkligen behövs.
Men jag tycker inte att behövs lika ofta som många andra tycker...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0