Miniräkare vs. Telefon

2010.08.20 kl:23.17


Siffror


Funderade härom dagen på det här med olika knappsatser,
eller vad vi nu ska kalla det. Alltså, det jag funderade på var
hur olika saker med sifferknappsats är olika utformade.

Miniräknare verkar ju alltid var numrerade nerifrån och upp,
istället för tvärt om eller hur man ska upptrycka sig.
Det vill säga från vänster uppifrån blir sifferföljden:

7 - 8 - 9
4 - 5 - 6
1 - 2 - 3
0 - (och sedan några tecken)


Telefoner däremot verkar ju alltid ha en mycket mer naturlig
numrering (att jag säger naturlig är ju givetvis för att vi vanligtvis
läser från vänster till höger, uppifrån och ner):

1 - 2 - 3
4 - 5 - 6
7 - 8 - 9
* - 0 - #


Det jag undrar är helt enkelt, hur kommer sig detta egentligen?
Finns det någon smart anledning till att miniräknaren är så konstig?
Någon anledning måste det ju finnas...


Telefon - knappsatsMobbe - knappsats Miniräknare - knappsats Miniräknare - Knappsats

Kommentarer
Postat av: Pjoltas

Vilken bra fråga!!

Jag har fan inte en blekaste. Har tänkt på det själv nångång. Mysko!



=)

2010-09-06 @ 23:37:02
URL: http://pjoltas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0