Don't stop believin'

2011.03.06 kl:19.07


Låtar man minns - Don't stop believin'


Året var 2001 och jag kommer aldrig glömma när jag
hörde Don't stop believin' och Journey första gången.
Jag minns exakt var jag var, vart vi bodde, hur det
var möblerat, vad jag gjorde. Jag fick Journeys album
Escape på vinyl av en kompis. Jag satte på skivan och
första spåret var Don't stop believin'.

Det kanske låter jätteklyschigt och töntigt, men det var
som att en helt ny värld öppnade sig. Jag hade under så
lång tid lyssnat på svensk progg och saker åt punk-hållet.
Mycket Nationalteatern, Thåström, Ebba Grön, Imperiet,
Hoola Bandoola, Blå Tåget osv.

Och så får jag höra Journey och förstår att det finns precis
sådan musik som jag bara skulle älska, om jag visste om
att den fanns.

Efter det kom Toto in i mitt liv och sen byggdes det på med
sånt som Marillion, Kansas, Queen, Europe, Yes, Chicago,
Jethro Tull, Genesis, Phil Collins, Sting, The Police, Richard Marx,
Michael Bolton osv...

Min musiksmak växte något enormt och jag tror seriöst inte
att jag hade kommit in på jazzspåret om jag inte börjat lyssna
på den här typen av musik eftersom jag i och med genrebytet
började lyssna på ett helt annat sätt.

Jag är övertygad om att jag inte hade varit den jag är om jag
inte hört Journey.


En parentes är att jag stör mig lite på att Don't stop believin' blivit
en så poppis låt i Sverige nu. Svenskar överlag har ju typ aldrig
vetat vilka Journey är men dom har ju alltid varit superstora i USA.
Men nu ska alla älska Don't stop believin'.
Det är MINA killar ju! Och min låt. Verkligen MIN låt!




Escape - bästa albumet!


Fina killar!


Journey är ingenting utan Steve Perry! Han var min Gud ett bra tag...

Kommentarer
Postat av: Karolina

Hej!

jag vet precis hur det är, det bandet är det så awsome. Min mor har lärt mig allt hon vet om 80tals musiken sen vi var små. en kväll väcker hon mig för att spelal en låt. Det här för 7 år sen. Hon sätter i en dvd i spelarn och en stor gyllene skalbagge kommer fram och musiken börjar spela. Men jag satt bara byt, byt, byt. Tillsvi kom till faithfully videon jag bara satt och lyssna och tog in det. Sen efter det var jag frälst. Dem är grymma. Dem lyfte mig, och det är som du säger dem förändra mig. Det är inte samma utan Steve. Men ikväll ska dem spela här i Borlänge på peace and love. Självklart ska man gå. Jag hittade bara in på din sida för jag letade efter en bild på bandet. Så råkade jag klicka på din blogg. Kul att du också gillar journey. Det finns jämlike med en därute, kul! :) ta hand om dig. Eclipse är det bästa albumet!

Kram

2011-07-02 @ 15:04:02
URL: http://kmorelius.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0