Du kan kalla mig E.M.M.A.

2008-04-11 kl: 07.40

Igår när jag pratade med Fredrik så diskuterade
vi bland annat vi fenomenet dubbelnamn.

Hur kom dom till egentligen?
Och varför?

Troligtvis för att föräldrarna inte kunde komma överrens
om ett namn så barnet fick heta båda två, som blev ett.
Men om man bara får lägga in en liten egen åsikt,
och det får man väl ändå i sin egen blogg,
så finns det inte speciellt många dubbelnamn
som hör till de finare namnen jag vet...

Kan man blanda vilka namn som helst?
Ja, troligtvis.

Man har ju hört de mest udda kombinationerna.
Typ som att Fredrik heter Carl-Astor i andranamn.
Sorry, men det passade in i inlägget, faktiskt.

Vore rätt kul om man bytte ordning på ett vanligt dubbelnamn.
Britt-Marie blir Marie-Britt och Klas-Göran blir Göran-Klas.
Klingar liksom inte lika bra på nåt vis...
Vilket troligtvis beror på att namnet med bara
en stavelse nu kommer sist istället för först...
Undrar om det finns några tvärt-om-namn?
Alltså namn där andra namnet har färre stavelser än första namnet.
Kommer nämligen inte på ett enda...

Funderingar över vissa namn...

Just namnet Ann-Margret undrar jag lite över.
Ett dubbelnamn, visst, men finns det nån som heter
bara Margret? Vad är det för namn liksom?
Margareta kan jag gå med på, men att ta bort två "a"..?
Men i annat fall är det ju inte ett dubbelnamn, eller?

Ett annat namn jag undrat över är Annelie.
En del stavar Anne-Li, och då blir det ju ett dubbelnamn,
men jag tycker liksom att Annelie egentligen inte är det.
Det känns ju som ett eget namn,
trots att man kan få ur två namn ur det.
Men det kan man ju ur t.ex Magdalena också,
men det klassas ju inte som en dubbelnamn.
Svårt det där.
Men det måste ju avgöras på stavningen då...

Dessutom undrades det i vår lilla samtal,
om man kan heta hur många namn som helst...?!
I så fall skulle man kunna tänka på att varje namns första bokstav
ska kunna bilda ett namn i sig. Så skulle man kunna kallas för det.
För till exempel brukar ju en som heter Per-Olof kallas P.O.

Då skulle jag egentligen kunna heta Eva-Maria-Malin-Agda och alltså kallas E.M.M.A.
Det skulle nämligen vara rätt kul när man presenterade sig:

"Hej, jag heter Eva-Maria-Malin-Agda, men du kan kalla mig E.M.M.A."


Man kan ju också krångla till det med värre namn,
alltså längre namn, så det blir jobbigare att säga,
till exempel "Elisabeth-Magdalena-Michaela-Angelica",
men det var kanske lite väl överdrivet...

Kommentarer
Postat av: Jenny Benny

Kul inlägg!

En ännu roligare/konstigare ska med dubbelnamn är manligt och kvinnligt!

Ett namn jag stött på är Tor-gerd! VAD är man då? Spännande kombination!

2008-04-11 @ 11:44:37
Postat av: Fredrik

Du publicerade mitt andra namn. Jag säger bara tur för dig att vi inte han göra klart "säga-upp-bekantskapslistan" hehehe

2008-04-12 @ 14:32:51
Postat av: EmmaPQ

Hehe... Ja, det kanske faktiskt var tur för mig... Men jag kunde ju inte låta bli!

2008-04-12 @ 18:14:05
URL: http://emmapq.blogg.se
Postat av: Malin

HAHA! Fint E.M.M.A :) Dubbelnamn kan vara fantastiskt underhållande. Min bästa kompis hittade en annons där det stod "Vi välkomnar vår lilla Måns-Sören till världen" en gång. Ganska udda. Glenn-Alfons är en personlig favorit också. Det roligaste är att försöka komma på dansbandsnamn innehållande dubbelnamn och förstås z. Typ Tord-Göranz med Linuz-Ida eller nåt :D

2008-09-03 @ 18:03:22
URL: http://mejline.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0