Skrivfelen... (skriv felen)

Jaha, då kommer ännu en grej som jag stör mig på... 

Det gäller skrivfel den här gången.
Visst, jag skriver inte allt korrekt, det är jag medveten om.
Men då är det oftast medvetna "fel", därför att jag inte anser 
att det alltid är viktigt med till exempel stor bokstav och korrekt
meningsuppbyggnad eller att jag till exempel skriver "såna", "mej", "dej" osv.
Det känns inte så viktigt när man skriver i sin lilla blogg, 
men jag skulle givetvis inte skriva så i någon mer seriös text.

Men det finns två saker som stör mig mycket!
Egentligen tre, men mest ett och två.

1. Särskrivingar

2. Att skriva fel på De och Dem

(3. Syftningsfel )

Jag har absolut förståelse för om man har vårt att stava,
och det är inte såna fel som jag syftar på.
Syftningsfel är också sjukt irriterande och har ju inget med stavning att göra.

Jag anser att det finns några enkla medel för att undvika de två mest irriterande punkterna ovan.

1. Särskrivningar. 
 
    Detta problem är ganska lätt att åtgärda, eftersom att vi i 
    princip inte har några särskrivningar i svenska språket. 
    Allt som man säger som ett ord, skrivs som ett ord.
    Skriv som man säger det helt enkelt!
    Och i vissa fall kan man använda bindestreck. 
    Svenskan funkar helt enkelt så. Lätt som en plätt.
    Skriv hellre ihop än isär! 
 
    Hjälpläraren, Kulpåse, Mellanmjölk, Skumtomte, ja vad som helst!
    Om man särskriver dessa ord får de ju en helt annan betydelse... 
    Så, nej tack! Inga särskrivningar!
   
2. De & Dem.
 
    Om man inte vet när man ska använda "de" och när man ska använda "dem", 
    så kan man göra det enkelt för sig. Skriv "Dom"! 
    Speciellt om man skriver i exempelvis sin blogg eller i andra inte så seriösa 
    sammanhang. Om man ska skriva en uppsats, artikel eller avhandling är det 
    självklart att man ska använda ett korrekt språk. Men i såna här sammanhang 
    känns det överkorrekt. Det låter tillgjort och dumt när man inte kan använda det på rätt sätt. 
    Och eftersom "dom" används så mycket nu för tiden, (liksom mej och dej),
    så tycker jag det är bättre att använda det, om man inte vet. 
    "Dem gav mig en bad boll." Oh no. 
     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0