Bojkotta nya mjölkpaketet!

2008-03-21 kl: 12.28

Arla testar en ny mjölk- och filförpackning.
http://www.arla.se/Default____22144.aspx


                                       "Arla Mellanmjölk i den nya förpackningen kommer att finnas i butikerna
                                                i stora delar av Småland och Västergötland fr o m vecka 6, 2008. 
                                   4 veckor senare kommer Arla Mellanfil i samma förpackning i samma område"



Okej, anledningarna till det nya paketet sägs vara följande:

                                     "Förpackningens större öppning och förbättrade hällfunktion gör att den är
                                                            enkel att använda av alla, stora som små.
                                               Dessutom är den praktisk och lätt att förvara i kylskåpet.
                                  Den här förpackningen är framtagen just för att vara lätt att använda för alla"

Det är ju såklart en bra tanke
                                                                                        Men

Det sägs att reumatikerförbundet godkänt förpackningen,
men min mormor som är 77 år,
(som visserligen inte är reumatiker men dock lite svag, darrhänt och gammal)
kan inte öppna paketet utan att använda en tång!
Skruvkorken
är såklart inte problemet, utan den lilla flärpen som sitter under
skruvkorken som man måste dra i för att öppna paketet. (Tänk 5dl-gräddes förpackning)
Den har hon inte en chans att få tag i.
Kan tänka mig att det skulle vara en svårighet för barn också.

Men det är egentligen inte det som irriterar mig mest med de
                                                                                                               nya förpackningarna.
Självklart är det ju mest ur
                                               miljösynpunkt jag tänker!

Är det inte väldigt onödigt att öka lägga till en plastkork
på en sådan storsäljande produkt som mjölkpaketet är?!

Det står ju då att:

                     "Den stora skruvkorken ger ett något ökat plastinnehåll mot Arlas tidigare förpackningar, 
                                men gör samtidigt att förpackningen är lätt att öppna och går att återförsluta. "

Jaha?

Om man betänker hur dagens miljösituation ser ut så känner jag

Jaha?

Är det en så mycket bättre paket att det är värt att använda mer plast?
Jag skulle vilja säga
                                      nej
på den frågan.

Visst, allt på paketet är återvinningsbart, men det finns många människor som är lata.
Som är så lata att de inte ens orkar sortera skräpet.

De flesta kanske dock orkar slänga en mjölkpaket där den hör hemma,
men ska vi då lägga till fler material som ska sorteras i olika kärl,
som gör sorteringen svårare,
så känner jag att man bara krångar till allt.

Med tanke på folks lathet kanske det vore bäst för hela denna jord
att göra det så enkelt som möjligt.
Varför försvåra sopsorteringen när välden ser ut som den gör?

Nej, bojkotta den nya mjölkförpackningen säger jag!

Kommentarer
Postat av: LINN:

Jag håller med dig! Helt idiotiskt. Jag är en stolt sopsorterare, men sedan jag flyttade till sthlm fick jag stora svårigheter. Det verkar som att folk inte är vana att sopsortera här. Jag måste bl.a. gå 1 km för att slänga komposten.. Inte för att jag är lat, men det säger en hel del om hur illa det är med sopsorteringen här.
Bra att det är återförslutningsbart, men det finns ju redan bra lösningar som täcker det problemet. Som dessutom inte innefattar en skruvkork i plast.

2008-04-10 @ 14:24:19
URL: http://estetic.blogg.se
Postat av: LINN:

Ja det är verkligen hutlöst!
Jag gör mitt bästa för att sortera, men det är inte lätt när det är svårt. Ja jag håller verkligen med om att det måste bli enklare! Människan är av naturen lat. Förstår inte hur sopsorteringen kan vara så oprioriterad i Sveriges huvudstad. Är det inte meningen att Stockholm ska föregå med gott exempel?
Nej tacka vet jag Falu kommun som satsat på sortering sen innan jag var född.

2008-04-10 @ 14:46:44
URL: http://estetic.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0