Harry Potter och halvblodsprinsen

2009.08.21 kl:14.34

Läs! Läs! Läs!


Häromdagen såg jag Harry Potter och halvblodsprinsen.
Jag har inte direkt haft bråttom att se den filmen eftersom
jag vet vad jag brukar tycka om Harry Potter-filmerna.
Trots det ville jag se den för att jag har sett de övriga filmerna.

Dock blir jag lite ledsen i ögat när jag nu tänker på det i efterhand.
Det lär ju finnas folk, kanske ganska många till och med, som bara
sett filmerna och inte läst de fantastiska böckerna som bara är bra!
Och jag ska inte börja tjata om det här "böckerna är alltid bättre än filmerna"-tjatet.
(Även om det faktiskt är så i det här fallet.)

Faktum är att jag tycker man missar halva historien om man bara ser filmen.
Filmen gör inte själva historien rättvisa.
Saker som gör berättelsen så bra, det som gör det spännande, bra, vackert
och speciellt är borttagna. Det blir bara en film, medans böckerna verkligen inte
bara en serie böcker. Spänningen, delaktigheten och alla känslor man får
när man läser finns inte alls i filmen. Dom har missat något väldigt viktigt.

Speciellt reagerar jag på slutet, vilket i filmen är väldigt kort och dåligt gjort.
Det är ju jätteviktiga saker som händer där, om man ser till historiens helhet,
varför jag verkligen tycker att mer fokus borde lagts på det och även på andra
detaljer i boken som också är otroligt viktiga för helheten.

Så jag bara önskar att alla som inte läst ska läsa, också!


Harry Potter och halvblodsprinsen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0