Pangbulle

2009.08.17 kl:22.02
 

Veckans ord



Jag åt en pangbulle häromdagen, och eftersom jag aldrig
träffat någon som inte kommer från Sävsjö kommun eller trakterna
runtikring som vet vad det är, så är det alltså veckans ord.




Veckans ord, vecka 33
PANGBULLE



En pangbulle är alltså en fralla med ost i,
som man stoppar in i micron tills osten smälter.
Ska gärna serveras på en sån där liten pappersassiet.

Pangbullar finns att köpa på fritidsgården, badhuset & Boda borg (i Sävsjö).
Tydligen började dom att sälja sådana på fritidsgården "Pavven"
som ligger vid högstadieskolan här i staden, när min mamma
gick i högstadiet. Det bör väl varit någon gång mellan 1973-1975.
Och dom finns fortfarande kvar!

Om man googlar "pangbulle" hittar man inte mycker mer än detta;

Från susning.nu - Pangbulle. Nostalgisk företeelse. 
                          En pangbulle är en vetefralla med ost som tillagas till en
                          pangbulle i en mikrovågsugn placerad i ungdomsgårdsmiljö.
                          Pris 5:-.

Kanske är det en nostalgisk företeelse som stannat kvar endast i Sävsjö kommun?
Kanske vet en äldre generation vad detta är?
Vad vet jag...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0