Trallvänligt

2009.08.13 kl:02.46

Som sätter sig på hjärnan



Nu har jag haft en och samma låt (psalmen Saliga visshet) på min hjärna
sedan i söndags. Jag har ett par av dagarna gått runt och sjungit på den
nästan oavbrutet, och nu ikväll sitter jag här och den lämnar mig icke!

Förra året på Stockholm Jazz hade både jag och Fredrik den fantastiska
låten "Ingen mår så bra som jag" av Fronda på hjärnan.
Vi sjöng den väldigt många gånger på väldigt få dagar...
Fredrik hade då en teori om att man får låtar på hjärnan som man inte
kan så bra. Alltså, om man lär sig låten helt och hållet snurrar den inte runt längre.
Jag vet inte riktigt om jag tror på den teorin...

I såna fall handlar det om att jag inte helt och hållet kan texten på
just denna sång och att det är därför den ej vill lämna mig.
Annars är ju saken med Saliga visshet att jag aldrig riktigt kunnat den helt och hållet,
men i lördags kväll lärde jag mig den för att vi skulle sjunga denpå söndagmorgonen...
Fast det gäller kanske mest hela melodin, kan som sagt inte alla verser och så.

Dock är den, åtminstone i den verisionen vi körde, mycket trallvänlig
och jag fastnar lätt i trallen som vi sjöng mellan verserna.
Jag skulle nog vilja säga att trallvänliga låtar sätter sig mer på hjärnan
än icke trallvänliga låtar. Det heter kanske trallvänlig av en anledning...
Då är ju frågan vad som gör en låt trallvänlig,
men det är väl kanske en annan fråga, ett annat ämne.


Kommentarer
Postat av: Fredd

Har en psykologibok som stödjer mig i detta. Grejen är dock att låten måste in i första minnet (korttids minnet) innan hjärnan förösker få den till långtidsminnet och då lära sig den helt och inte bara fragment och det är klart att lätta melodier alltså trallvänliga, som dessutom påminner om andra låtar, saker, tongånga osv kommer in lättare.

2009-08-13 @ 22:51:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0