Färist

2009.08.09 kl:23.20


Veckans ord



Jag vet, det var länge sen jag körde ett "veckans ord",
men det har inte funnits något ord värt att ta upp.
Men nu finns det ett.




Veckans ord, vecka 32
FÄRIST


från Bonniers Svenska Ordbok - Färist [fä:-] galler, rist, i marken (istället för grind) för att 
                                               hindra boskap att lämna sin inhägnad || -en; -ar el. -er


från Wikipedia - Färist, ibland endast rist, kallas ett galler eller annan anordning som 
                        placerats så att det finns ett mellanrum mellan detta och marken därunder. 
                        Själva risten behöver inte spärras med grind eller bom utan stoppar ändå 
                        kreatur och får. Det är i första hand klövdjur som undviker att gå på risten.

Färist och kossa

Bild från wikipedia.se

Kommentarer
Postat av: Malin

Sådana har jag nog bara sett på Gotland..

2009-08-10 @ 07:19:48
URL: http://mejline.blogg.se/
Postat av: EmmaPQ

Dom finns nog lite överallt. Kom och tänka på det för att det finns en hel del på Öland (Gotland har jag aldrig varit på) men jag har sett såna på ganska många ställen, även på fastlandet!

2009-08-10 @ 11:05:51
URL: http://emmapq.blogg.se/
Postat av: Martin

Är det DET som är en färist. Körde förbi en sån skylt igår och inte fan fanns det ett galler i närheten.



Bara en sur jävla bonde med fyrahundra hjul på sin traktor i syfte att döda.

2009-08-11 @ 00:25:35
URL: http://cmj.blogg.se/
Postat av: Fredd

Anledningen till att kanske inte så jätte många vet vad det är eller sett dom är att de förekommer endast på små små vägar som går igenom betsemarker. Med andra ord de finns inte på E4:an.... Jag som bor mitt ut i ingen stans har sett en del. Ville bara säga det

2009-08-13 @ 22:23:27
Postat av: EmmaPQ

Ja, men det är väl ganska självklart att dom bara finns där. Dock kan jag ju säga att jag hade sett sådana långt innan jag visste vad dom hette. Jag tror dom flesta har sett såna, men ordet är inget man slänger sig med varje dag.

2009-08-13 @ 23:01:46
URL: http://emmapq.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0