Skuldkänslor

2009.08.26 kl:23.30


Don't give it to me


Jag tänkte lite på det här med att må dåligt och hur folk runt omkring agerar.
Vad som känns bra och vad som känns mindre bra i hur folk beter sig mot mig.
Jag förstår att det inte är så lätt att veta hur man ska bete sig när man märker eller
vet om att någon inte mår bra. Jag själv tycker sånt är skitsvårt, men det finns vissa
grejer som man verkligen inte vill höra (åtminstone vill jag inte höra det).

Det är verkligen inte fel att dela med sig av egna erfarenheter om man varit i liknande
situation själv, för det kan vara otroligt skönt att prata med någon som kanske förstår
på ett lite annorlunda sätt, samt att det är skönt att känna att man inte är ensam.
Dock är det väldigt stor skillnad på det och på att på något vis förminska mitt dåliga
mående för att någon annan eller den personen man pratar med har haft det "värre".

Jag har ibland upplevt att människor sagt till mig att "men det där är du verkligen inte
ensam om, jag vet dom som haft det mycket värre", eller "ja, fast för mig var det värre,
jag hade det såhär och såhär". Och allt var såklart värre, jobbigare, längre, djupare
och svårare på alla sätt för den här personen.
Jaha. Men för mig känns det här skitjobbigt, och min känsla kan ingen ta ifrån mig.

Det är verkligen inte läge att på något vis trycka ner mitt dåliga mående, och få mig
att känna skuld över att jag mår dåligt, bara för att någon annan haft det "värre".
Jag är väldigt bra på att ha dom känslorna ändå, utan att någon annan talar om för mig
att jag i princip ska vara glad för att för den personen var/är det minsann mycket värre.

Jag är som sagt ofta ganska bra på att själv tänka så, men om man drar den tanken
lite längre så kommer man ju alltid till det här att "det finns alltid dom som har det värre".
Vad jag än har för problem, så har ju jag ett bättre liv än ett HIV-smittat barn utan varken
mat eller föräldrar i något fattigt land. Men så kan man ju inte tänka.
Mitt liv är mitt liv, och det är det enda jag kan jämföra med.

Bara kom att tänka på det.

Kommentarer
Postat av: Malin

Helt rätt. Man kan ju inte veta hur någon annan känner och har bara sitt eget liv och sina känslor att jämföra med.

2009-08-27 @ 01:09:31
URL: http://mejline.blogg.se/
Postat av: HEnrik Möller

Absolut!

En av mina vänner vågade inte prata med mig om sina, enligt henne, triviala problem. Just för att jag "mådde så mycket sämre".

Men jag sa just det till henne...man kan inte jämföra sig med andra, för det finns alltid någon som har det värre.

Man måste se till sina egna känslor.

2009-08-27 @ 19:44:04
URL: http://moellre.blogspot.com
Postat av: En annan aspekt?

Visst är det jobbigt med folk som ska vara "värst"..



Man kanske inte kan jämföra sina känslor med andras (då man inte kan känna någon annans känslor).

Att säga att andra har det värre kanske inte menas som "du ska inte tycka att du har det dåligt" utan snarare "Kolla du har det här (vilket andra som har det värre inte har), visst är det bra?".



2009-08-27 @ 19:52:19
Postat av: EmmaPQ

Det är verkligen sant att det skulle kunna vara menat på det viset. Och det kan vara superbra om någon kan försöka få en att tänka så, att det jag har är bra, för det är det inte alltid så himla lätt att göra själv..



Men situationerna jag syftade på, för just i det här inläggets skrivande stund hade jag just ett par situationer i åtanke, fortsatte oftast dock med något som fick samtalet om mitt mående att övergå till att det istället var så himla synd om den andra personen. Känslan jag fick var inte en välmenande känsla, mer att den andra personen hela tiden skulle vara "värst". Och sådant är otroligt störande.

2009-08-27 @ 21:37:00
URL: http://emmapq.blogg.se/
Postat av: Sumo

Så är det med allt egentligen. Tex med i-landsproblem som man tycker är ganska jobbiga och irriterande och så kommer det nån jävel och säger "i afrika har de min sann inten ens några tvättmaskiner så de kan inte ta bort luddet". OCH? Hur relevant är det?



Kanske inte riktigt vad du var inne på eller alls samma sak men håller verkligen med dig. När man typ mår dåligt eller vatt med i en olycka eller skadat sig så kommer det alltid nån som ska berätta om när dom var med om en liknande eller som de känner som förstås skadade sig eller mådde sååååå mycket sämmer. Det skiter väll för fan jag i

2009-08-27 @ 23:31:58
Postat av: Wachen

Det finns inget värre än folk som säger att de minsann har haft det värre, eller jämför problem med andra problem. Extrem brist på empati kallar jag det.

2009-08-28 @ 15:43:29
Postat av: Annika

Hmm...det var jag som skrev ovan och inte Henrik...

Ba' s'att du vet!

2009-08-29 @ 20:50:27
URL: http://busmamman.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0