Och så var det lördag igen

2009.02.21 kl:09.17

Melodifestivalen 2009, Delfinal 3 - Leksand


Återigen är det lördag och delfinal i Melodifestivalen.
Återigen lyssnar jag på 60 sekunder av varje låt på http://www.svt.se.
Återigen tycker jag lite om varje bidrag.


BWO - You're Not A Alone

BWO kör på en ballad i år, men det kan nog gå bra. Det är ju BWO vi talar om och det brukar ju alltid vara hitpotential i deras låtar och det har även denna låt. Jag tror definitivt att dom kommer vidare, antingen till finalen eller andra chansen. Troligtvis finalen, men det beror mycket på övriga tävlande.

Sofia - Alla

Ja, det här känns som en sån där låt som bara går förbi och inte alls ger något intryck, främst för att hon sjunger på något annat språk än svenska och engelska, (typ grekiska kanske...). Sånt brukar inte direkt gå hem här. Hon är också för blek i jämförelse med andra medtävlande denna delfinal så jag tror inte hon har en chans. Låten i sig är väl inte direkt dålig men det hänger mycket på hur den framförs och vem den framförs av...

Maja Gullstrand - Här För Mig Själv

Maja Gullstrand alltså. Jag gillade henne aldrig i Fame Factory och varje år ska det ploppa upp nån gammal Fame Factory-medlem i Melodifestivalen, men det är väl Bert som är i farten... I alla fall, Maja sjunger irriterande dåligt, men visst, låten är väl nån liten halvmysig bossa på svenska. Kanske kan gå hem hos folk. Det hänger nog lite på hennes framförande också. Och om folk vet vem hon är, fast det kanske inte spelar nån roll heller. Det värsta med detta bidrag är att folk i allmänhet kommer tycker att hon är så bra och jazzig. Ja, hej hej. Det här är inte jazz för mig. Men men. Jag hoppas inte på att hon går vidare!

Mikael Rickfors - Du Vinner Över Mig

Ja, det här är ett svårt kort... Men jag tror det kan gå hyfsat för Mikael alltså. Han är ju rätt omtyckt i mina föräldrars generation och det här är väl en rätt typisk Rickfors-låt. Men då är frågan lite mer vilka som röstar... Jag tror ju att tittarna är i alla åldrar men vilka röstar? Jaja, låten är i alla fall rätt okej tycker jag, som sagt en typisk Rickfors-låt och jag har ju av någon anledning (kanske pga av min uppväxt och mina föräldrars musiksmak) en viss förkärlek för denna typen av svensk musik.

E.M.D. - Baby Goodbye

Äntligen E.M.D i Melodifestivalen! Det är ju alldeles fantastiskt! Dock är frågan hur bra låten är. Jag tycker inte riktigt den känns så "hitig" som den kunde varit om man jämför t.ex. "Jennie Let Me Love You". Jag hade velat ha ett något högre tempo på låten för den här känns lite för seg för att bli en riktig "hit". Det är synd när vi äntligen har E.M.D. med i dessa sammanhang. Dock finns några typiska E.M.D-ställen i låten där Danny glänser lite över dom andra, men ja varför inte, han sjunger ju bäst. Men, jag tror det går bra för killarna. Dom har ju ett antal fans, som jag hoppas röstar, och dom är ju snygga också.. Dom gör säkert ett snyggt främträdande.

Molly Sandén - Så Vill Stjärnorna

Ja! Molly gillar vi! Hon är ju så bra. Jag gillar sånt här, barn som sjunger bra. Nu är hon visserligen lite äldre än sist, givetvis 16 eftersom det är det man måste vara för att få vara med i Melodfestivalen. Låten är såklart en ballad, och den går i 6/8. Det är väl inte helt vanligt i schlagersammanhang ändå. Det mesta går väl ändå i 4/4. Jag hoppas på en hel del wailande i höjningen och att hon verkligen får visa sin sångliga talang. Ja, hon borde gå vidare. Jag hoppas på det. Men det är som sagt rätt hård konkurrens ikväll.

Rigo & The Topaz Sound feat. Red Fox - I Got You

Ja, det här trodde jag ändå skulle suga rejält, men det svänger ju faktiskt lite. Ganska trevlig låt med några för mig okända snubbar (och en kvinna). Frågan är hur det låter live, för på inspelningen låter det ju bra. Frågan är även hur deras framförande blir. Svårt att säga hur det går för dom, men jag tror ändå att de lite mer kända namnen går före idag även om det här var lite trevligt.

Velvet - The Queen

En ganska hitig låt i discoanda. Det här skulle faktiskt kunna gå rätt bra. Men jag hoppas inte på att det gör det. Det finns för mycket annat som jag mer hoppas på. Hänger också en del på framförandet.


Återigen tycker jag det verkar som en delfinal med bra bidrag.
Inte en massa skit, det är bra kvalité rakt över.
Visst, jag kunde sluppit Maja Gullstrand, men hon är ju bra för
att öka genrebredden som dom säger att dom vill göra...

Hur det går ikväll är sjukt svårt att säga,
så jag kör på det jag vill och hoppas ska ske.
Till finalen: E.M.D & Molly
Till andra chansen: Mikael Rickfors & BWO.

Men om jag ändå ska gissa, så gissar jag att de tre som inte går vidare alls blir
Sofia, Rigo med vänner samt... ja... det är grymt svårt.
Det kan bli antingen Velvet, Mikael Rickfors eller Maja Gullstrand.

De jag är helt säker på att komma vidare,
oavsett om det blir final eller andra chansen är:
E.M.D, Molly & BWO.

Men vi får se, vi får se.
Känns som en kul delfinal iaf!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0