Sista delfinalen 2009!

2009.02.28 kl:18.57


Melodifestivalen 2009, Delfinal 4 - Malmö


Bättre sent än aldrig...
En liten snabb såhär-tycker-jag-om-kvällens-låtar kommer här.

Star Pilots - Higher

Det må vara töntigt med pilotgrejen men bland dessa fyra killar finnes Johan Becker, ännu en gammal Fame Factory-stjärna, och han är bra. Han sjunger bra och skriver bra låtar. Denna låten är rätt hitig och kan säkert vara bra. Nu hänger det mest på om de är fjantiga på scen eller bra. Men låten känns faktikst riktigt bra i detta startfält.

Sarah Dawn Finer - Movin On

Kvällens ballad står Sarah Dawn Finer för. Hon är ju bra, det tycker jag. Och det här kan nog bli bra. Låten kanske inte är så hemskt rolig, men det finns sämre grejer i kvällens startfält. Jag tror definitivt hon kommer vidare.

Malena Ernman - La Voix

Nej, ta bort henne! Det här pallar jag verkligen inte med. Alla låtar där det ska finnas inslag av klassisk sång vill jag bara kräkas på. Det hör icke hemma i Melodifestivalen. Dessutom suger låten.

Thorleifs - Sweet Kissin' In The Moonlight

Ja, hej hej. Det här är lika dåligt som man kan tro, men med tanke på hur stort dansband är i detta land är det svårt att säga något om hur det skulle kunna tänkas gå. Men det här med en låt på svenska som har en titel på engelska, som dessutom sjungs som första strof i refrängen, känns lite för mycket 1993 och "We are all the winners"...

Agnes - Love love love

Jag har ju aldrig gillat Agnes, men låten är nog ganska hitig. Och hon gillar att sjunga samma sak om och om igen. Det blir nog många "Love, love, love" ikväll, men hon går säkert vidare. Iaf antingen till final eller andra chansen.

Next 3 - Esta Noche

Kvällens pinsamma bidrag har vi här. Det här kan bli riktigt pinsamt och sugigt dåligt. Men det är ju alltid roligt med lite sånt också... Det här kommer inte komma vidare nånstans. 3 unga töntiga killar, nej tack om det inte är E.M.D vi snackar om, och det gör vi inte, för de spelar i en helt annan liga än Next 3.

Susanne Alfvengren - Du är älskad där du går

Kvällens andra ballad. Det här är jättesvårt att säga något om. Man vet ju att folk kan älska sånt här, eller så floppar det rejält. Det beror liksom på vilka som röstar. Sen tycker jag nog ändå att denna låt har lite mer kvalité än t.ex. Sarah Dawn Finers ballad, men frågan är om folk i allmänhet tycker det. Jag gillar det nog ändå en del. Ja, faktiskt.

Anna Sahlene & Maria Haukaas Storeng - Killing Me Tenderly

En duett alltså. Frågan är om det är något att hänga i granen... Men Anna Sahlene är ju rätt bra ibland. Dock kunde låten varit något hitigare. Den är för slätstruken och för lite disco. Nej, jag tror faktiskt inte detta ger så mycket intryck men det är svårt att säga på 60 sekunder, som med alla låtar.


Ja, kvällens startfält känns som det sämsta hittills i Melodifestivalen 2009,
men det är också sånt som är svårt att säga såhär utan att ha sett allt.
Dock så tycker jag att det känts mer intressant inför alla andra deltävlingar...

Men om jag nu måste gissa... suck.
Då gissar jag att Sarah Dawn Finer & Agnes kommer till final.
Star Pilots & Thorleifs kommer till andra chansen. Eller Susanne Alfvengren.
Mycket svårt att säga.
Och det där med Star Pilots är svårt. Folk vet nog inte vilka dom är, men jag tycker det är kvällens bästa låt. Så jag tycker de ska vidare, jag tycker de ska direkt till final, men vi får väl se...

De 3 som inte kommer vidare alls blir Malena Ernman, Next 3 & Anna Sahlene+Maria....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0