JazzKamikaze

2009.01.11 kl:13.53

JazzKamikaze


Vad: Konsert
Vem: JazzKamikaze
Var: Hallsbergs Jazz & Blues-klubb
När: Lördag 10/1 kl:20.00
Hur: Dom spelar, vi lyssnar.
Varför: För att dom tycker om att spela, för att vi tycker att lyssna på dom.

Kostnad: 180 kr / 60 kr för ungdom
Publikantal:  >150 (?)
 
Jag hade skyhöga förväntningar efter att ha sett dom på Stockholm Jazz -08,
och jag var alldeles uppspelt när jag kom dit, för dom var ju grymt bra i somras.

Så, det började hyfsat bra i första set, men det var inte riktigt JazzKamikaze
förrän i slutet av setet. Det kanske berodde på mina höga förväntningar,
men det var först då jag fick den riktiga JazzKamikaze-feelingen,
och då blev jag så glad att jag kunde känna så fortfarande.
Att man kan få så starka känslor för musik eller på grund av musik är ganska coolt.
Att det liksom händer fysiska saker i kroppen...
Men det var så länge sen jag kände så, så det var verkligen välbehövligt.

När man pluggar musik och håller på med det mycket, 
så blir det ju att man gör många saker under "tvång" och inte bara för att det är roligt.
Utan man gör ju en massa saker för att man måste, för att det är uppgifter man har.
Då kan man ibland fundera över vad man har för känslor för musiken egentligen,
om glädjen över att musicera faktiskt finns där, eller om man inte längre ser musiken
som en intresse/en hobby för det är det ju inte längre, inte bara.
Det är ju även mitt framtida yrke, det jag ska hålla på med hela dagarna.

Och på konserter kan det visa sig i att man dels analyserar alldeles för mycket,
men också, som oftast är i mitt fall, att man är alldeles för kritisk.
Det är få grejer som jag bara kan acceptera och tycka är bra,
utan att har åsikter om smågrejer som inte var bra, vilket är sjukt trist egentligen.
Men jag tror att jag blivit lite bättre på det, och jag tror att ska fortsätta med att bli bättre på det.

Så i alla fall, jag fick feelingen i slutet på första set.
Andra set var rakt igenom alldeles övergrymt!
Jag tycker att deras musik är asgrym att lyssna på,
men de är också supersköna att kolla på, av flera anledningar.
Dom har roligt, dom är inte överspexiga, men dom kan definitivt spexa till det.
Dom gillar att vara där dom är, på scenen, och dom verkar ha sköna relationer till varandra.
Dom är dessutom så sjukt heta, alla fem.

Ja, nu är det verkligen konstigt för att komma från mig, för jag brukar inte hålla på
och kommentera folks utseende, men det handlar inte bara om deras utseende.
Visst dom ser bra ut, men det är verkligen inte bara det.
Jag känner en sådan kärlek till dom när dom står där på scenen,
det kan hända att jag inte ska försöka förklara detta,
för det har jag försökt med förut, och då blivit ganska missuppfattad... hehe.

Men om jag säger så här;
Jag har insett att något som jag tycker är så attraktivt är musikalitet.
Det är det som gör dom så heta.
Visst ser dom bra ut, men att de är grymma på sina instrument,
att de ger allt på scenen och att de har roligt på scenen,
att vill spela för publiken och att de vill spela med varandra,
det är verkligen det som gör det.
Vilka killar!



Mer eller mindre bra bilder från konserten. Men det lät bra iaf...

JazzKamikaze JazzKamikaze JazzKamikaze  
JazzKamikaze  JazzKamikaze  JazzKamikaze  JazzKamikaze

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0