Gud finns nog

2009.06.26 kl:15.19

Bara för att jag tror på Gud är jag inte dum i huvudet


Irriterar mig just nu en hel del på Humanisternas kampanj Gud finns nog inte.

För ett tag sedan gjorde jag det här testet;
"Hur religiös är du" på http://www.gudfinnsnoginte.se
Och då blev jag irriterad, och så idag gjorde jag det igen
av nån anledning, jag halkade in på sidan bara och blev ännu mer irriterad.

Mitt resultat på testet blev:

"Du är religiös. Samtidigt tyder dina svar på att du har ett öppet sinne."

Bara det kan man ju diskutera.
Det låter ju onekligen som att dom tycker det är väldigt konstigt.
Som att dom inte kan förstå hur man kan tro på Gud och samtidigt ha ett öppet sinne.

Jag tycker att hela testet är så dåligt gjort.
Frågorna är provocerande, vilket iofs kanske är för att få igång debatt på sidan
och det är väl bara bra, men dom är också så otroligt vinklade.
Det ofta grymt svårt att välja ett alternativ som passar eftersom allt är så vinklat.

Om det är en fråga med två svaralternativ är det ena svaret är det "humanistiska"
svaret som är formulerat så att det låter som det absolut mest vettiga och sunda
svaret. Det andra svaret är humanisternas fördömande åsikt om vad människor
med en tro borde svara. Och de svarsalternativen är ibland formulerade så korkat
att det är omöjligt att svara det, även om man kanske håller med i grunden.


Exempel på frågor och svarsalternativ som var med i testet kommer här:



Välj ett av följande två påståenden:

* Jag tycker att religiösa människor ska kunna välja religiösa skolor åt sina barn,
så att barnen lär sig att tro som sina föräldrar.

* Jag tycker att alla barn ska ha rätt att gå i en skola som är fri från religiös påverkan.
Barnen kan själva välja livsåskådning när de blir äldre.

- Friskolefrågan är svår, men att lägga fram den på det här viset tycker jag är löjligt.
I så fall kunde alternativen bara varit; "Jag tycker att man ska kunna välja religiösa
skolor åt sina barn" och "Jag tycker att alla barn ska gå i likvärdiga skolor och att inga
friskolor bör finnas".
Med detta sagt så säger jag inte att jag är positiv till religiösa friskolor, men jag tycker
att det är föräldrarnas sak att bestämma det och att uttrycka det som  "så att barnen lär
sig tro som sina föräldrar" är bara en så vinklad mening.

Jag förstår att man som förälder vill att ens barn ska ha samma tro som en själv,
men en tro är inte en tro om man inte fått upptäcka den själv. Därför tror jag att alla
föräldrar önskar att deras barn själva finner sin tro. Det kanske är en hjälp att låta dom
gå i en religiös skola, men man kan aldrig tvinga någon att tro.



Välj ett av följande två påståenden:

* Jag tror att äktenskapet är en gåva från Gud och tycker att
han ska bestämma vilka som får gifta sig med varandra.

* Jag tror att äktenskapet är påhittat av människan, inte Gud. Därför tycker
jag inte att religionen ska få påverka vilka som får gifta sig med varandra. 

Efter detta kommer fakta om könsneutral äktenskapslag.

Nästa fråga lyder:

* Om Gud ska få bestämma vilka som får gifta sig, tycker
du då också att homosexualitet borde vara förbjuden?

Ja - Nej

- Bara för att jag tycker att äktenskapet är en gåva från Gud finns det absolut
ingenting som säger att jag också tycker att homosexualitet borde vara förbjudet.
Jag ser det som att Gud är och har skapat Kärleken därför ser jag äktenskapet som
en gåva från Gud. 
Och då menar jag kärlek mellan vänner, i en relation, syskonkärlek, kärlek till Gud,
kärlek mellan föräldrar och barn, kärlek till ett djur osv...
Att all kärlek är skapad av Gud är min åsikt. Och är det någon som ska döma
och bestämma om kärleken så är det Gud och inte jag.



Välj ett av följande två påståenden:

* Jag tycker att samhället ska fördöma och bestraffa den som gör abort,
ungefär som lagen säger i många kristna och muslimska länder.

* Jag tycker att kvinnor så långt som möjligt ska ha rätt att bestämma över sina egna
kroppar utan att sämhället lägger sig i. Ungefär som lagen säger i Sverige idag.

- Av dessa två alternativen finns inget som passar min åsikt,
därför att det är två extrema åsikter åt olika håll.
Jag tycker överlag att abortfrågan är svår, men jag skulle aldrig ens drömma om att
säga att jag "tycker att samhället ska fördöma och straffa den som gör abort".
Vem skulle ens få för sig att svara så? Att tycka att man ska fördöma folk?
Det är så idiotisk!
Samtidigt kanske jag faktiskt inte tycker att det är bra som det är i Sverige idag.



Välj ett av följande två påståenden:

* Jag tror att vi måste låta Guds vilja styra våra liv.

* Jag tror att vi människor själva måste ta ansvar för hur vi lever tillsammans. Vi ska
utnyttja vårt förnyft och bör inte lite på att någon annan sköter saken, till exempel Gud.

- Jag ser det såhär; att låta Guds vilja styra våra liv innebär inte att vi bara kan släppa
allt, släppa vårt förnuft och bara "skylla" allt på Gud. Man har fortfarande ett ansvar för
sitt eget liv, man har fortfarande egna val i sitt liv, även om man lever med Gud. 
Det är klart att det låter idiotiskt att säga att det är Guds vilja som styr våra liv om man
ser det som att "någon annan sköter saken" och att man själv inte har något som helst
ansvar för sitt liv.
Att låta Gud styra våra liv ser jag som att lyssna till Guds röst i olika situationer,
att ha en relation med Gud, och att helt enkelt ha med Gud i allt vi gör.

Andra alternativet kunde istället varit;
"Jag tror att det är min egen vilja och inte Guds, som styr mitt liv."



Jag kan ju känna att de som gjort detta test inte alls vet vad dom snackar
om ibland, och framför allt stör jag mig på hur oerhört vinklade frågorna är.
Men det kanske redan har framgått...

Bara för att jag tror på Gud är jag inte dum i huvudet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0