Röd är mössan på mitt huvud

2009.06.27 kl:14.38

Röd, röd, röd är dräkten som jag bär


Igår vann Röda Kören Körschlaget i Sävsjö och det var förstås det enda rätta.
Tack Röda Kören för att jag fick vara med!

Jag måste säga att det här kan ha varit det roligaste jag gjort på flera år.
I alla fall i musik-väg.

Jag har nu pluggat musik i 8 år och det har varit roligt,
men det har också varit stress, press, prestationskrav,
prestationsångest. Det har varit år av jämförelse med andra.
Det har varit år av råövning, mängder med antagningsprov,
först till estetprogrammet, sen till folkhögskolor och till sist
till musikhögskolan.
Det har varit år av "nej, du är inte tillräckligt bra, men du är reserv om
någon som är bättre än du väljer att inte ta sin plats på den här skolan."
Det har varit så sjukt viktigt att vara "bäst".
Man ska kunna det och det och det. Och då det också.

Sen när man väl går på musikhögskolan så förväntas man kunna allt.
Så känns det åtminstone ganska ofta.

Och så får jag chansen att vara med i den Röda Kören på Körschlaget i Sävsjö.
Och jag kan inte minnas när det senast var bara så roligt att sjunga!
Självklart var det tävling, och självklart ville vi slå Rosa Kören,
men det var verkligen sådan äkta glädje i att få sjunga ihop.
Övningarna har varit grymt roliga, alla Röda körmedlemmar är supermysiga
människor. Jag och de andra 4-5 stycken som också var nya i kören till finalen
(eftersom det var så många originalmedlemmar som inte kunde vara med)
har verkligen blivit grymt bra mottagna. Det har varit direkt in i gemenskapen.

Det var så otroligt många i kören som fått höra av familjemedlemmar
och vänner att de verkligen lyser på scenen, att de ser så glada och lyckliga ut
eller att de kommer hem från Röda Kören-övningarna och är superglada.

Och det är där jag känner att fokus måste ligga.
Det ska vara roligt med musik!
Det är grymt svårt att ha kvar det när man ska prestera och bedömas
och betygsättas och examineras och allt vad är det.
Men det var grymt skönt att få uppleva sann musikglädje!


Röda Kören

fotograf: Johanna Petersson

Kommentarer
Postat av: Malin

Härligt! Amatörkörer är bäst!

2009-06-27 @ 15:26:49
URL: http://mejline.blogg.se/
Postat av: Wachen

Det var ditt arr som tog laget till seger? :)

2009-06-27 @ 20:17:05
Postat av: EmmaPQ

Ja, jo. Men jag vet inte direkt om det var arret i sig... Röda Kören är ju bara bäst. Kan vara det... hehe.

2009-06-27 @ 22:02:47
URL: http://emmapq.blogg.se/
Postat av: Johanna

är det jag som tagit bilden..? hehe... vi stod ju ganska långt bak :P Men så fick det bli när det var över 1000 pers på plats för att se er vinna! :D

2009-06-28 @ 15:44:49
Postat av: EmmaPQ

Jajaja... Det är du som tagit bilden. Så, nu har jag skrivit dit det.

2009-06-28 @ 16:47:56
URL: http://emmapq.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0