Eurovision Song Contest 2009

2009.05.16 kl:18.03

Eurovision Song Contest 2009, Moskva, Ryssland.



En liten såhär-tycker-Emma-om-alla-låtar-lista kommer här.

01. Litauen, Sasha Son - "Love"
En ballad med en pianokille som wailar ganska mycket. Det här tycker jag är bra. Låten blir
bättre efter ett par lyssningar. Den känns lite tråkig först, men nu tycker jag inte det längre.
Han sjunger bra!

02. Israel, Noa & Mira Awad - "There Must Be Another Way"
Nån slags lite popig duett. Den här låten sätter sig lite halvt, men jag tycker ändå
inte den är nåt speciellt. Den är ganska tjatig, det enda man kommer ihåg är just
frasen "there must be another way".

03. Frankrike, Patricia Kaas - "Et S'il Fallait Le Faire"
Sjukt trist, typiskt franskt bidrag. En ballad som sjungs av en kvinna som försöker ha väldigt
mycket inlevelse... Bara tråkigt och intetsägande. Känns inte så 2009 direkt.

04. Sverige, Malena Ernman - "La Voix"
Ja, alla vet vi ju hur Malena låter och jag gillar inte det här nåt vidare. Dock tycker jag att
framträdandet är rätt bra. Hon är proffsig, men låten ger jag inte mycket för. Har ingen
aning om hur det här tas emot i Europa.

05. Kroatien, Igor Kukrow feat. Andrea - Lijepa Tena
Nån slags ballad. Jag tycker den är ganska snygg och att han sjunger ganska bra.
Vad tjejen gör undrar jag dock. Det hade varit mycket bättre utan henne. Tror dock
inte att denna låt slåss om förstaplatsen direkt.

06. Portugal, Flor-de-lis - "Todas As Ruas Do Amor"
Dragspelspop. Helt okej, men inget som ger nåt vidare intryck. Jag undrar dock vad hon
har i håret? Snyggt var det i alla fall inte. Deras kläder känns sådär genomtänkta,
det känns lite som att dom klädde på sig och gick hemifrån bara.

07. Island, Yohanna - Is It True?"
Popballad. Hon sjunger ganska bra. Och låten är väl ganska okej, men jag vet inte...
Den är ganska tjatig måste jag säga. Samma sak hela tiden; "is it true?".

08. Grekland, Sakis Rouvas - "This Is Our Night"
Nån fjantig discogrej. Videon är bra mycket bättre än liveframförandet. Live hade killen
en alldeles för kort tröja och dansade jättefult. Låten i sig är helt okej, men hans uttal
är lite irriterande. Inget att hänga i granen alltså.

09. Armenien, Inga & Anush - "Jan Jan"
Det här tycker jag faktiskt är ganska schysst. Det trodde jag inte riktigt först, men jo. Det här
är rätt bra. Frågan är väl lite hur scenshowen är och så, men det här skulle kunna funka.

10. Ryssland, Anastasia Prikhodko - "Mamo"
Eftersom att Ryssland vann förra året behöver dom ju inte kvala, och det är nog tur, för det
här var riktigt dåligt. Tjejen som sjunger känns lite oberäknelig. I början verkar hon osäker
och det låter dåligt, sen blir det bättre, men i slutet spårar det ur totalt och till slut ligger
hon på golvet och vrålar... typ.

11. Azerbajdzjan, AySel & Arash - "Always"
En typisk Eurovison-poplåt tycker jag. Den är ganska bra och sätter sig. Kan nog går bra,
men den är ju ganska tråkig, för sånt här har man ju hört förut, massor med gånger.

12. Bosnien - Herzegovina, Regina - "Bistra Voda"
Njae, det här vet jag inte alltså... Storslagen ballad där alla står och viftar med röda flaggor.
Inlevelse har han när han sjunger, och sången är det väl inget fel på. Men njae.
Jag säger njae på det här.

13. Moldavien, Nelly Ciobanu - "Hora Din Moldova"
Riktigta schysst balkangrej tycker jag. Jag gillar iofs sånt ibland, och så även det här faktiskt.
Rätt kul på scen, det låter bra och det svänger. Det här är bra! Titeln låter ju lite skum men, men...

14. Malta, Chiara - "What If We"
En riktigt bra ballad. Det här tycker jag är tävlingens bästa ballad. Hon sjunger bra
och låten är bra. Dock är det ju inget vinnarmaterial över den här låten.
Men det måste alltid finnas nåt sånt här i ESC.

15. Estland, Urban Symphony - "Rändajad"
Nån stråkkvartettsgrej med sångmelodi också, till skillnad mot Slovenien som också
hade en stråklåt, men med en inhyrd sångerska som sjöng typ en och en halv fras.
Jaja, det här är iaf ganska bra tycker jag. Eller faktiskt, mycket bra. Mer än så har jag
egentligen inte att säga om det. Jag gillar det!

16. Danmark, Brinck - "Believe Again"
En typiskt pop-rocklåt. Ganska bra men egentligen ganska intetsägande. Absolut en
radio-hit som troligtvis kan komma spelas en del. Men jag tror det är för "tråkigt" för
att komma bra till i ESC. Videon är mycket bättre än liveframträdandet. Det är mer en
sån låt liksom. Men som sagt, rätt bra.

17. Tyskland, Alex Swings Oscar Sings! - "Miss Kiss Kiss Bang"
Nån slags disco-swing-dänga som faktiskt hade kunnat vara rätt bra. Lite "Las Vegas"
med Martin Stenmarck-feeling över det hela. Det är bara det är killen är slemmig och
äcklig och att det tydligen blir ganska naket på scen, och det känns ju onödigt.
Men låten i sig är helt okej ändå.

18. Turkiet, Hadise - "Düm Tek Tek"
Också en typisk Eurovison-grej. Tycker det är alldeles för trist. Det är inte alls roligt,
men sånt här går väl hem. Dock finns det mycket bättre bidrag i samma stil,
så detta tycker jag går obemärkt förbi, även om det egentligen är en helt okej låt.

19. Albanien, Kejsi Tola - "Carry Me In Your Dreams"
En popig låt med ganska hookig refräng ändå. Videon ser dock ut att komma från
1988 eller så. Jag tycker att låten är bra, och hon sjunger bra. Hon är tydligen bara
16 år och det märks att hon kanske inte är så van, hon ser obekväm ut...
Om man slipper se henne, tycker jag detta är skitbra!

20. Norge, Alexander Rybak - "Fairytale"
Min absoluta favorit i den här tävlingen. Tycker detta är skitbra! En fiolsnubbe som
sjunger bra. Det känns både folkligt och modernt. Riktigt äkta och ärligt. Inget påklistrat
och tillrättalagt som det mesta annat är i den här tävligen. Bara riktigt bra!

21. Ukraina, Svetlana Loboda - "Be my Valentine! (Anti-crisis Girl)"
Stön-låt med en slampig tjej. Ja, vad ska man säga? Kunde varit bra och kan nog gå bra.
Men det är verkligen störande att hon är så slampig. Låten är iofs rätt trist också,
men den sätter sig och sånt här kan nog gå hem...

22. Rumänien, Elena - "The Balkan Girls"
Ännu en balkan-hit. Jag är bara så trött på sånt nu, så jag tycker det här är skittråkigt.
Dock är refrängen i denna låt kanske mer som en "vanlig" poplåt, fast med balkaninslag.
Fast det är knappast så mycket 2009 över det. Snarade 1995. Och tre halvnakna tjejer
har vi också sett förut...

23. Storbritannien, Jade Ewen - "It's My Time"
En powerballad i American Idol-style med tävlingens troligtvis bästa sångerska.
Dock är låten tyvärr rätt tråkig. Om vi ska jämföra balladerna i denna tävling,
så är ju Maltas låt mycket bättre, men Jade Ewen sjunger asbra, verkligen!
Svårtippat tycker jag. Hon tar plats och hon fyller nog ut scenen bra. Kan bli en bra helhet.

24. Finland, Waldo's People - "Lose Control"
Det här känns som nån Eurodisco-dänga i stil med E-type, i alla fall refrängen.
Versen påminner om den här gamla låten "Freestyler" med Bomfunk MC's,
och dom var väl från Finland om jag inte minns fel..? Jaja, det här känns iaf inte så
up to date, snarare nånting a la 1997...

25. Spanien, Soraya - "La Noche Es Para Mí (The Night Is For Me)"
Ett balkan-inspirerat bidrag som känns halvroligt. Det känns överlag som ett ganska
stort minus för de klara länderna Spanien, Storbritannien, Frankrike, Tyskland & Ryssland
att de inte kvalar, för deras bidrag hör man mycket mindre än de andra...
Men men. Har ingen dirket åsikt om Spanien iaf.


Det här blev visst ganska långt,
så lite kort kan sägas att min topp 5 ser ut såhär:

5. Estland
4. Albanien
3. Moldavien
2. Litauen
1. Norge

Det betyder inte att jag tror att utgången blir såhär,
det betyder mest att dessa 5 är mina favoriter.
Gissningar kan jag inte göra förrän jag sett alla bidrag i förhållnade till varandra.
Men heja Norge!


Kommentarer
Postat av: Fredd

Vad var det du skrev som du ville att jag skulle kommenetra?

2009-05-18 @ 13:58:14
Postat av: EmmaPQ

Det var inte direkt något jag ville att du skulle kommentera. Jag tyckte att det jag skrev ett par inlägg upp var kul. Alltså att någon skrivit ut denna listan och läst upp mina kommentarer inför varje bidrag. Ja, det var mest bara det... Det var kul tyckte jag. Men det tyckte visst inte du.

2009-05-18 @ 14:39:33
URL: http://emmapq.blogg.se/
Postat av: Fredd

Ahhhh det såg jag inte förrän nu och jo jag tyckte det var kul!

2009-05-18 @ 19:09:19
Postat av: EmmaPQ

Ja, jag menar det... För det var det ju!

2009-05-18 @ 22:56:55
URL: http://emmapq.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0