Lila bussen

2009.10.02 kl:14.42

vs Blå bussen


Igår byttes stadsbussarna i Örebro ut,
från blåa gamla bussar till lila biogasbussar.
Det är verkligen skitbra med biogasbussar, så det klagar jag inte på.
Och jag vill dessutom poängtera att jag i normala fall inte är en person
som alltid klagar på förändringar för att det är nytt och för att jag inte
vet, kan eller känner till det nya.
Det finns många sådana personer, men jag icke en av dom!


Så nu kan jag börja min minisågning av de lila bussarna..

För det första så var sätena väldigt obekväma och dom kändes
mindre än i de gamla bussarna. Dessutom verkade det vara
färre platser än i de gamla bussarna, fast det är väl medvetet
och för att fler ska få plats att stå, men hallå?! Vi är i Örebro,
inte i Stockholm... Jag anser att vi här är i större behov av sittplatser,
men det kanske bara är jag?


Och så till färgen. Bussarna är lila. Det är inget fel på lila.
Jag gillar lila nu. Har inte gjort det förut, men nu gör jag det.
Lila är dock en färg som är inne, på modet och "rätt" just nu.
Blå är en mycket mer neutral färg där. Det är liksom en färg
som inte blir "ute" eller "inne" lika lätt.
Och visst, just nu är det flashigt med lila bussar, men hur blir
det om ett par år? Då kanske lila känns lite mer tattigt och
"so last year". Och det blir ju jättefel när det gäller bussar.
Det kommer innebära att Örebro stad känns helt fel och inte
alls "i tiden", därav tycker jag att en buss ska vara mer neutral.
Typ som jeans.


Man får tycka att jag är töntig nu, men bussarna ska väl ändå
vara något mer neutralt och inte vara något som Örebro stad
ska flasha med. I så fall kommer dom få byta färg om några år.


Och självklart finns det massor med positiva saker med de nya
bussarna också, som sagt; biogas är superbra och all hantering
av kontanter är också borttagen, vilket är bra för busschaufförerna,
men kanske mindre smidigt för resenärerna...

Kommentarer
Postat av: Malin

Det bästa är att de låter mindre och att det inte är så snuskigt varmt som de förra!

2009-10-02 @ 15:47:27
URL: http://mejline.blogg.se/
Postat av: Fredd

Haha! Du skrev "so last year"

2009-10-03 @ 00:15:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0