Mio möter Harry

2010.06.09 kl:00.32


Emma jämför.


Idag kollade jag på min gamla favvofilm Mio, min Mio. Jag vet ju att jag,
även sist jag såg den (vilket var ett okänt ett antal år sedan), reagerade på
alla likheter med Harry Potter. Det finns massor med små likheter men
framför allt är hela grundstoryn så lik så därför måste jag lista upp detta nu!


▪ Både Harry och Mio är unga pojkar som bor hemma hos fosterföräldrar
som inte vill ha dom och bara ser dom som en börda.

▪ Mio (Bosse) har en kompis, Benke som har en jättefin relation med
sin pappa och Bosse önskar att han också hade det så. Han får vara med
Benke och hans pappa och göra roliga saker. Harry har Ron och hela familjen
Weasly som han blir fäst vid och dom tar sig an honom.
Båda längtar efter sina föräldrar och att ha en fin relation med dom.

▪ Båda två hämtas av en okänd person/varelse och förs på ett litet konstigt
sätt, dock genom luften, till ett nytt land/en ny plats de inte visste fanns.
Mios möter anden som tar honom med till "Landet i fjärran", och att han flyger
genom att åka i anden skägg... Harrys blir hämtad av Hagrid, som är någon
slags halvjätte och får åka på en flygande motorcykel till Trollkarlsvärlden.

▪ Kändis i det nya landet. Alla vet vem Mio är och har väntat på honom därför
att det stått skrivet i tusen år att han ska komma. Alla vet vem Harry är och
har väntat på att få träffa honom.

▪ Det finns givetvis en ond person i båda historierna, och båda har namn som
helst inte ska sägas högt. Voldemorts namn är det få som säger, och när man
säger Riddar Katos namn så drar en kall vind över en.

▪ Båda två har en osynlighetsmantel som de fått utan att veta att det är just
en osynlighetsmantel. Den blir viktig för dom i deras uppgift att döda den onda.

▪ Det är endast Mio som kan döda Kato och endast Harry som kan döda Voldemort.

▪ Den onde kan inte dödas på ett vanligt sätt. Kato måste dödas med ett speciellt
svärd då hans hjärta är av sten. Voldemort måste dödas på lite olika sätt, men
delvis av Harrys stav.




Dessutom finns många fler små-likheter, vilket ju inte alls är konstigt egentligen.
Men tycker att grunden är mycket lik, men visst, det finns många böcker,
sagor och berättelser som handlar om godhet som möter ondska...

Men jag gillar båda skarpt!

Kommentarer
Postat av: Busmamman

Kul reflektion! Har aldrig tänkt på det...

2010-06-09 @ 20:42:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0