Döda

2010.01.17 kl:00.07


Att släcka ett liv.


Oerhört sporadiska inlägg, jag vet.

Men för några dagar sen slog det mig så hårt;
Vem tusan har gett människan rätt att döda andra levande varelser?
Jag blev verkligen mer upprörd ju mer jag tänkte på saken.
Och nu sitter jag här och kan inte förstå hur alla människor
kan tycka det är okej att bara döda djur.
(Ja, jag vet att inte alla människor tycker det, men de flesta tycker ju det.)
Dessutom är det olika från djur till djur, vilket på något vis gör det
ännu mer sjukt.

Man kan ju hitta massor av argument för att döda djur
och jag tycker inte att djur och människor är likvärdiga.
Jag är inte ens djurvän, eller alltså, jag gillar inte djur.
Jag är rädd för typ alla djur som är större än en mus.
Jag skulle aldrig vilja ha ett husdjur, det är bara det att
djur är levande varelser, människor också, och jag tycker
verkligen det ät stört att bara helt kallt släcka ett liv.

Personligen har jag ju svårt att döda både myggor, spindlar och flugor,
jag släpper hellre ut dom. Men sen kommer man till det här att kött är gott
och att man ser på kött som en sak som man kan köpa i affären, och ser inte
djuret bakom. Bara man slipper döda själv. Och sen inser man vilken bluff man är.
Dubbelmoralens höjdpunkt i egen hög person.
Det är inte lätt att vara konsekvent heller, men jag borde verkligen inte äta kött...


Kött

Kommentarer
Postat av: Fredd

Bara en undran utan nån baktanke utan enbart nyfikenhet. Vad drar du gränsen vid liv?

Jag tänker dels växter och träd men även typ foster

2011-01-18 @ 17:03:43
Postat av: EmmaPQ

Ja, jag har själv funderat på detta, framför allt med växter och sånt. Och om man tänker typ abort så har jag ändå alltid haft svårt för att tycka att det är helt okej samtidigt som jag lätt kan se att det kan finnas tillfällen där det är rättfärdigat och kanske speciellt om man ser ur det ofödda barnets perspektiv. Jag säger inte att det finns någon logik i mitt resonemang och det blir en massa dubbelmoral. Ja, för jag har ätit kött både igår och idag...

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera mina åsikter, men jag blev helt tagen av detta och kunde inte riktigt släppa det när jag började fundera såhär...

2011-01-18 @ 18:30:58
URL: http://emmapq.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0